Bilteknologi
Ofte stillede spørgsmål og svar relateret til biltekniske emner. Er du i tvivl om, hvordan du tjekker olien, bruger dækskum eller oplader bilen? Her finder du svarene.
Ja, Viking kan hjælpe ved påfyldning af forkert brændstof døgnet rundt, uanset hvor i landet du befinder dig. Vores stationer kan udføre tømning af tank på stedet eller transportere din bil til det nærmeste værksted. Hvis du har fyldt det forkerte brændstof på din bil, så ring til Viking på telefon 80 600 600 så hurtigt som muligt.
Hvis du fylder benzin på en dieselbil, kan du risikere at beskadige eller ødelægge injektorer, trykbeholdere, dieselpumpen og forskellige dyser.
Grunden til dette er, at højtrykspumperne i en dieselmotor opererer ved et højt indsprøjtningstryk (op til et tryk på 2000 bar). Derfor har diesel i modsætning til benzin de smørende egenskaber, som mekanikken har brug for.
Så hvis du fejlagtigt fylder benzin på en dieselbil, vil benzinen udtørre bevægelige dele i motoren, hvilket kan forårsage skader i højtrykspumpen. Desuden spredes metalspåner i brændstofsystemet, hvilket igen kan føre til yderligere skader.
Hvis du har fyldt benzin på en dieselbil, vil du sandsynligvis opleve en af følgende ting:
- Hvis tanken var tom, da du fyldte forkert brændstof på, kan bilen tænde dårligt (eller måske slet ikke)
- Hvis tanken ikke var tom, da du fyldte det forkerte brændstof på, kan det tage lidt tid for dig at opleve, at motoren begynder at gå ujævnt og afgive lyde.
- At motoren snyder eller den standser – støj og rystelser, der får bilen til at stoppe, hvis føreren ikke selv standser motoren.
Hvis du har fyldt diesel på en benzinbil, vil du opleve følgende:
- Hvis motoren er kold, tænder bilen dårligt eller slet ikke. Derefter motorstop.
- Hvis motoren er varm, oplever du tændingsbank (støj og rystelser) og efterfølgende motorstop.
- I alle tilfælde skal du standse bilen så hurtigt som muligt og ringe til Viking på 80 600 600.
Olieskift sker normalt årligt eller i henhold til bilens servicemanual, men det afhænger også af bilens kørselsmønster. Vores råd er derfor at måle oliestanden regelmæssigt. Du kan med fordel gøre det til en vane at kontrollere den samtidig med bilvask. Hvis du har behov for hjælp, så ring på telefon 80 600 600. Vi hjælper dig videre.
Det tager ca. 30 minutter at skifte olie. I tilfælde af olieskift tømmes motoren for olie, værkstedet fylder ny olie og udskifter oliefilteret.
Oliens opgave er at smøre, afkøle og holde motoren ren. Det er vigtigt, at oliestanden holdes på et normalt niveau. I dag aflæser mange biler oliestanden automatisk, hvilket betyder, at du får en meddelelse via bilens instrumentbræt, der giver dig besked om at fylde olie på. Hvis bilen løber tør for olie, får det motoren til at blive for varm, og den havarerer. Bilens motor er fremstillet til at anvende en bestemt oliekvalitet. Hvis du selv fylder olie på, skal du altid vælge den oliekvalitet, der anbefales af bilproducenten og dit bilværksted.
Biler med xenonlys blev almindelige i løbet af 00’erne og kunne relativt let genkendes på det blålige lys, xenonpærer giver.
Selvom der teknisk set kun anvendes xenon, idet lampen tændes, er navnet blevet almindeligt både blandt forbrugere og producenter.
En xenonlampe er en gasudladningslampe, hvilket betyder, at der ikke bruges en varmetråd ligesom i en halogenpære. I stedet sendes der strøm mellem to elektroder, så der dannes en lysbue – hvilket medfører, at der dannes lysende plasma inde i pæren.
Xenonlys holder længere, giver et mere naturligt lys og lyser kraftigere end halogenlys. Ulempen er, at der kræves mere elektronik, og at prisen er væsentligt højere end for halogen.
Prisen for et olieskift varierer afhængigt af olietypen samt antallet af liter olie, der skal bruges til din bil. Prisen varierer også afhængigt af, hvor lang tid det tager at udføre olieskiftet, og ikke mindst den timepris, værkstedet opererer med.
Der er flere ting, du kan gøre for at forebygge, at der ved en fejl fyldes forkert brændstof på din bil. Den enkleste tip er at give sig tid og tænke to gange, før man begynder at fylde på. Men nogle gange er man stresset, hvilket gør det nemt at glemme, hvilken slags brændstof man skal bruge. Dette gælder især for familier med flere chauffører og mere end én bil.
Tre tips om, hvordan man undgår at fylde forkert brændstof på:
- Mærk brændstofdækslet på din bil med en note eller tape, der husker dig på den type brændstof, du har brug for.
- Husk farverne på pumpen, pumpehåndtag til benzinen (pumpehåndtag til benzin er normalt grønne og pumpehåndtag til diesel er normalt sorte eller blå)
- Køb en sikkerhedshætte (Solo Diesel) til tanken, der gør det umuligt at fylde benzin på en dieselbil.
Det skal du gøre, hvis du opdager, at du fylder benzin på din dieselbil:
- Stands påfyldning med det samme
- Du må ikke starte bilen
- Hvis det er muligt, skal du sætte bilen i frigear og skubbe bilen væk fra pumperne.
- Træk i håndbremsen, når du har rullet bilen.
- Ring til Viking på telefon 80 600 600
Det vigtigste at huske ved påfyldning af forkert brændstof er ikke at starte bilen.
Hvis du har opdaget fejlpåfyldningen efter start eller efter at du er begyndt kørslen, er det vigtigt at standse bilen så hurtigt som muligt. Ring straks til Viking på 80 600 600 eller bestil assistance her.
Hvis du har kørt bilen med det forkerte brændstof, er det vigtigt at standse bilen så hurtigt som muligt. Forhåbentlig er det forkerte brændstof ikke begyndt at trænge ind i motoren endnu.
Ring til Viking på 80 600 600 eller bestil assistance til fejlagtig påfyldning her.
Sådan kontrolleres og genopfyldes olien:
- Parkér på en plan overflade, sluk for motoren, og vent i 3-4 minutter, så olien har tid til at løbe ned i oliesumpen.
- Find målepinden, træk den ud, tør den af, sæt den ind igen, og tag den ud til aflæsning.
- Hvis det er mindre end det maksimale, henvises til brugsanvisningen for bilen for at finde ud af, hvor meget du skal efterfylde (ofte er der ca. 1 liter mellem minimum og maksimumsniveau)
- Fjern oliepåfyldningslåget fra motoren, fyld den rigtige mængde olie på, og sæt låget på igen.
- Vent 60 sekunder, så olien får tid til at løbe ind i motoren, og dyp målepinden igen for at kontrollere det nye niveau.
- Efterfyld med mere olie om nødvendigt, og sæt påfyldningslåget på igen.
Vores råd er derfor at måle oliestanden regelmæssigt. Du kan med fordel gøre det til en vane at kontrollere den samtidig med bilvask.
Det er mindre alvorligt at fylde diesel i tanken på en benzinbil end omvendt. Det skyldes, at diesel smører.
Der kan dog potentielt være store skader, men normalt er det ikke lige så slemt. Ofte er det nok at tømme tanken, udskifte benzinfilteret og rengøre indsprøjtningssystemet, tanken og benzinpumpen.
Hvis du er ekstra uheldig, er det muligt, at uforbrændt diesel kan trænge ind i katalysatoren. I dette tilfælde skal den også rengøres eller udskiftes.
Halogenpærer er dybest set baseret på den samme teknologi som traditionelle lyspærer med glødetråd.
Pæren indeholder en særlig gasblanding med halogen, som sikrer, at glødetråden varer længere, og man undgår, at glødetråden farver glasset sort over tid.
Halogenpærer er også væsentligt mindre end traditionelle glødepærer, hvilket gør dem mere velegnede til brug i bilen.
Lyset i halogenpærer er som regel relativt gult, og lysstyrken er væsentligt dårligere end i lyspærer med mere moderne teknologi.
Det er ikke ualmindeligt, at en nyere bil bruger 0,5 liter inden for 1.000 kilometer. Vores råd er derfor at måle oliestanden regelmæssigt. Du kan med fordel gøre det til en vane at kontrollere den samtidig med bilvask. Hvis du har behov for hjælp, så ring på telefon 80 600 600. Vi hjælper dig videre.
Søg i FAQ
Del din oplevelse på Trustpilot
Vi sætter stor pris på alle tilbagemeldinger