Bilbatteri
Ofte stillede spørgsmål og svar om bilbatterier. Har du spørgsmål om batteriskift, vedligeholdelse, starthjælp med startkabler eller opladning af et fladt bilbatteri? Her finder du svarene.
Sulfatering opstår, hvis batterierne bliver stående helt eller delvist afladt i længere tid, og der sker en krystallisering af blysulfat, der dannes ved afladning.
Krystalliseringen gør det vanskeligere at oplade batteriet og medfører reduceret batterikapacitet.
Såfremt sulfateringen får lov at udvikle sig over nogle måneder, bliver batteriet beskadiget. Det er derfor vigtigt at sørge for, at batterierne er fuldt opladte.
Det kan være smart at oplade bilbatteriet et par gange i løbet af vinteren, men det er meget vigtigt, at det gøres korrekt, hvis det ikke skal gå galt.
Du skal først fjerne minuspolen på batteriet. Det er vigtigt og sikrer, at du ikke afbryder andre elektroniske komponenter, mens batteriet oplades.
Sørg for, at du monterer batteriopladerens plus- og minusklemmer korrekt på batteriet (+ mod +, og – mod -).
Derefter kobler du batteriopladeren til strømudtaget.
Lad gerne batteriet stå til opladning natten over. Når du kobler batteriet fra opladningen, skal alt gøres i omvendt rækkefølge.
Er du ikke sikker på, hvordan det skal gøres? Så er du velkommen til at ringe os på telefon 80 600 600.
Et fuldt opladet batteri har en spænding på ca. 12,7 volt. Du må ikke lade spændingen falde for lavt, før du oplader batteriet – og aldrig under 12,4 volt. Kontroller derfor spændingen med jævne mellemrum.
Vi anvender kun kvalitetsprodukter fra Sønnak. Disse bilbatterier er de bedste i test til nordiske forhold.
Batteriets levetid er varierer i høj grad afhængigt af anvendelsesområde og den måde, det anvendes på. Ved normal drift er den gennemsnitlige levetid ca. 5-6 år for et batteri til en personbil, og ca. 3 år for et batteri til en lastbil.
Det kan være svært at skifte og montere et bilbatteri. Det kan også være farligt for dig og skadeligt for din bil, hvis det gøres forkert. Derfor vil vi gerne hjælpe dig med at gøre det sikkert og korrekt. Kontakt Viking Assistance på 80 600 600 i dag, hvis du har brug for at få skiftet bilbatteri .
Præcist hvor lang tid et bilbatteri skal oplades afhænger af opladningsmetoden. Men generelt set kan et bilbatteri godt stå til opladning natten over.
Hvis du anvender en batterioplader på ca. 5,5 ampere, kan et næsten fladt batteri oplades fuldt ud i løbet af et døgn.
Hvis bilen ikke starter eller har problemer med at starte, kan det være, at batteriet er dårligt. Når du drejer nøglen og forsøger at starte bilen, kan du høre en klikkende eller tikkende lyd. Det er en stærk indikator på, at det er batteriet, og ikke bilens motor eller dynamo, der er problemet. Prøv at starte bilen ved hjælp af startkabler. Hvis du stadig ikke får startet den, er problemet mest sandsynligt batteriet.
Hvis batteriet er snavset og fugtigt, kan der opstå krybestrøm. Det betyder en øget risiko for selvafladning og på sigt risiko for beskadigelse af batteriet.
Det kan være svært at montere batteriet selv. Eksempelvis skal du sikre dig, at polerne er indstillet korrekt. Forkert polarisering kan resultere i skader på det elektriske system. Dette skyldes, at den forkerte polposition beskadiger dioderne i generatoren.
Med andre ord – forkert montering kan resultere i andre skader. Disse er normalt dyre at reparere. Sørg derfor altid for at montere det korrekt. Kontakt os hos Viking, hvis du er i tvivl.
Denne type batterier, også kaldet gel-batterier, indeholder en form for gelé. De er ventilstyrede og har høj intern spænding. De har lavere starteffekt end AGM og frit ventilerede batterier.
Sørg for at holde bilens batteri rent og hav god ventilation i motorrummet, idet fugt og snavs kan skabe små elektriske strømme (krybestrømme) på låget og øge selvafladningen. Bilbatteriet bør også altid være fastgjort og har det bedst ved rumtemperatur.
Der kan være flere typer batterier, der passer til din bil. Det letteste er at bruge bilens registreringsnummer til at finde egnede batterier. Du kan også søge efter bilmærke og model eller dimensioner og tekniske data for alle køretøjer.
Er du ikke sikker på, hvilket bilbatteri passer til din bil? Ring til Viking på 80 600 600 og oplys dit registreringsnummer, så finder vores kundekonsulenter ud af, hvilket batteri passer til din bil.
Du skal altid oplade batteriet helt, før du sætter det væk til opbevaring. Sørg for, at det sted hvor du opbevarer batteriet, er køligt og tørt. Husk at kontrollere spændingen med jævne mellemrum.
For de biler, hvortil vi ikke har det rigtige batteri, bestiller vi et batteri og møder op for at installere det efter aftale – som oftest samme dag.
Ja, Viking leverer og hjælper dig med at skifte batteri i bilen døgnet rundt.
Ja. Batterierne udvikler en eksplosiv gas, særligt ved opladning, og der er derfor en risiko for eksplosion. Der sker altid en vis gasudvikling i batteriet, når vand spaltes til brintgas og syregas.
Blandingen af disse gasarter kaldes knaldgas og er meget eksplosiv inden for et bredt koncentrationsområde. Idet brintgas er lettere end luften, er det vigtigt at undgå, at batteriet installeres på steder, hvor der kan opstå gaslommer, fordi der kan dannes eksplosive koncentrationer af gas i dem.
En lille gnist er nok til at antænde gasblandingen og kan medføre en kraftig eksplosion. Det er derfor yderst vigtigt at udvise forsigtighed ved håndteringen af batterier og overholde gældende sikkerhedsanvisninger. Se advarslerne på batterierne.
Gasudviklingen er størst i forbindelse med opladning, men der udvikles også gas ved afladning og når batterierne opbevares. Husk, at selv rekombinations-batterier kan frigive en vis mængde gas, og derfor skal man være forsigtig også ved håndtering af sådanne batterier.
Ja, Viking leverer bilbatterier i hele landet. Alle vores stationer i Danmark udfører batteriskift og vil gerne hjælpe dig med det.
Du skal først fjerne minuspolen på batteriet. Det er vigtigt og sikrer, at du ikke afbryder andre elektroniske komponenter, mens batteriet oplades. Sørg for, at du monterer batteriopladerens plus- og minusklemmer korrekt på batteriet (+ mod +, og – mod -). Derefter kobler du batteriopladeren til strømudtaget. Lad gerne batteriet stå til opladning natten over. Når du kobler batteriet fra opladningen, skal alt gøres i omvendt rækkefølge. Er du ikke sikker på, hvordan det skal gøres? Så er du velkommen til at ringe os på telefon 80 600 600.
Hvis du vil opbevare batteriet et sted, skal du tage visse forholdsregler. Først og fremmest skal du sørge for at oplade det helt, før du opbevarer det. Opbevaringsstedet skal være køligt og tørt. Du skal huske at kontrollere spændingen regelmæssigt.
Selvafladningen går langsommere, når temperaturen er lavere. Det anbefales derfor at opbevare produktet et køligt sted. Generelt kan man sige, at selvafladningen halveres for hver tiende grad temperaturen falder. Så det kan holde længere ved lavere temperaturer.
Det betyder, at hvis du opbevarer det i et rum på 20 grader, holder det i 4 måneder. Hvis du havde sænket temperaturen til 10 grader, kunne du have opbevaret det i hele 8 måneder. Sørg for, at det ikke lækker – det kan nemlig fryse til!
Ja, dit bilbatteri kan fryse i stykker om vinteren, hvis det er afladet. Elektrolytten i blybatterier består af en blanding af vand og svovlsyre. I et fuldt opladt batteri er knap 40 % svovlsyre, og resten er vand. Ved afladning bindes svovlsyren til pladerne, og elektrolytten bliver mere vandholdig, jo mere man aflader. Det betyder, at afladede batterier kan fryse i stykker allerede ved få minusgrader. Hvis man sørger for at holde batteriet fuldt opladet, er der derimod ingen risiko for, at det fryser i stykker.
AGM (som står for “Absorberende glasmåtte”) indeholder bly og syre, men disse er bundet i en form for glasmåtte. AGM har lav intern spænding og meget høj starteffekt. Disse koster mere end almindelige bly-/syrebatterier, men er de ekstra penge værd. AGM kan modstå gentagne afladninger og genopladninger før de skal kasseres.
Biler med startstop-teknologi skal også have startstop-batterier. Denne teknologi slukker og tænder automatisk motoren for at reducere den tid, motoren kører i tomgang. Start-stop systemer fører til mindre forbrug og udledninger og er derfor smarte for både dig og miljøet.
Et multimeter (også kaldet et voltmeter) er meget nyttigt, når du skal kontrollere ladning og tjekke tilstand på bilens batteri. Der er mange forskellige multimetre i handelen, så vi anbefaler derfor, at du kigger i brugsanvisningen. Men her har du en generel vejledning:
- Sæt multimetret til at måle spændingen inden for det korrekte spændingsområde (10-20V, eller omkring det niveau).
- Sæt pindene mod henholdsvis pluspolen og jord eller minuspolen.
- Motoren kører ikke: Instrumentet viser, at spændingen i batteriet er uden opladning. Spændingen kommer an på lys eller andet forbrug, men den bør ikke være mindre end 12V.
- Motoren kører: Instrumentet viser spænding med ladning. Fra 13,5V. Fuldt opladet batteri i god stand 14,4V.
Søg i FAQ
Del din oplevelse på Trustpilot
Vi sætter stor pris på alle tilbagemeldinger