Bildæk
Ofte stillede spørgsmål og svar om bildæk. Er du i tvivl om, hvornår du kan køre med pigdæk, hvad kravene til mønsterdybde er, eller hvordan du skifter hjul? Her finder du svarene.
Før du måler, så husk på, at vinterdæk skal have en slidbanedybde på mindst 3 millimeter. Viking anbefaler mindst 4 millimeter.
Nu, hvor du ved, hvad minimumskravet er, kan du måle slidbanedybden således:
- Kontroller, at dine vinterdæk har det rigtige lufttryk.
- Brug en lineal eller måler til måling af slidbanedybden.
- Mål vinterdækkets slidbanedybde tre steder (dækkets højre skulder, centrum og venstre skulder).
- Se nøje på dækkenes overflade, og sørg for, at der ikke er ujævnheder.
Nogle vinterdæk har små forhøjninger på slidbanen. Der er tale om sliddetektorer, også kaldet sliddybdeindikator, som (når de er i niveau med slidbanen), angiver, at dækket har nået minimumskravet og skal udskiftes.
Som en sikkerhedsforanstaltning bør alle dæk, der er 10 år gamle, herunder vinterdæk, sommerdæk og reservedæk, udskiftes med nye dæk. Dette gælder også for dæk, der har tilstrækkelig slidbanedybde og ser ud til ikke at have nogen skader.
Viking anbefaler også, at du tjekker dine dæk hver måned og får dem kontrolleret af en ekspert, hvis de er blevet brugt i fem år eller derover.
Tætningsskum er en midlertidig løsning ved punktering. Skummet bruges til mindre huller i dækket og fyldes på midlertidigt at forsegle hullet. Desværre holder skummet ikke længe, og vi anbefaler derfor på det kraftigste, at du kontakter os for at blive bugseret til nærmeste værksted. Så kan du i værste fald være uheldig ikke at få dækket skaden, hvis du ankommer til værkstedet, og de ikke længere kan lappe/reparere dækket.
Vi oplever, at færre biler har reservehjul, og stadig færre bruger det, men kontakter os i stedet for at transportere bilen til det nærmeste mærkeværksted. Hvis du stadig vil bruge reservehjulet, anbefaler vi, at du alligevel kommer til det nærmeste værksted for at få det udskiftet. En anden ting, der er vigtig, når du bruger reservehjul, er, at du ikke bør køre over 80 km/t.
Sådan måler du slidbanedybden på sommerdæk trin for trin:
- Kontroller, at dine sommerdæk har det rigtige lufttryk
- Find en måler til at måle dybden med eller en lineal
- Dimensioner, hvor der er mest slid på slidbanen (midten af dækket)
- Kontroller dækkenes overflade for ujævnheder
Minimumskravet til sommerdæk er 1,6 millimeter, men Viking anbefaler mindst 3 millimeter. Nye sommerdæk har normalt en slidbanedybde på ca. 8 millimeter, så husk at tjekke slidbanedybden regelmæssigt.
Dækskum er et skum, man fylder dækket med til midlertidig tætning ved punktering. Desværre oplever vi alligevel, at dækskummet ikke virker, og at vores kunders biler står på fælgen og ender med større skader. Udløbsdatoen for dækskum er normalt 3-5 år. Er du i tvivl om, hvad du skal gøre, og hvor stor punkteringen er? Ring til os på 80 600 600 – hele døgnet.
Hvis du selv skal skifte dæk på din bil, så gør det sådan her:
- Tjek din bils instruktionsbog – her finder du instruktioner, der er specifikke for din bil.
- Læg udstyret frem – handsker, tæppe, donkrafte og skruetvinger er, hvad du har brug for.
- Forberedelse – Anbring bilen på en solid, lige overflade, så den ikke kan rulle eller bevæge sig.
- Sikkerhed – Kontroller, at bilen er parkeret, og at håndbremsen er trukket.
- Løsn dækket – det er smart at løsne møtrikkerne (du skal ikke skrue dem af), før du bruger donkraften.
- Hæv bilen – finde punktet hvor donkraften skal sidde, og placer den korrekt (se instruktionsbog), hæv indtil dækket ikke rører jorden og bevæg dig ikke ind under bilen eller hjulet.
- Skru hjulmøtrikker af – hvis du har løsnet boltene tidligere, er det nemt at skrue dem helt af.
- Tag hjulet af – tag fat i begge sider af hjulet, og løft det af.
- Løft det nye hjul på plads – Placer hjulet og drej, indtil bolthullerne på hjulet flugter med hullerne på hjulholderen.
- Kontroller rulleretningen – er hjulet placeret korrekt i henhold til rulleretningen?
- Skru boltene på – stram gradvist (krydsspænding) en smule på hver bolt med hjulnøglen.
- Sænk bilen – Sænk bilen og kontroller, at alle bolte sidder fast
- Kontroller lufttrykket – det korrekte lufttryk findes i brugsanvisningen.
- Stram boltene efter – Efter kort tids kørsel stands og tjek, at hjulmøtrikken/boltene sidder fast.
Dæk har normalt en levetid på ca. 10 år efter produktionsdatoen. Men præcis hvor lang tid sommerdæk holder er meget forskelligt afhængigt af, hvor meget du kører, hvordan dækkene opbevares, hvilket dækmærke du har og andre forhold.
Det anbefales derfor, at du jævnligt kontrollerer dine vinterdæk for slid og skader. Husk, at Viking anbefaler en slidbanedybde på mindst 3 millimeter.
Som sagt afhænger kilometertallet og levetiden for et dæk af flere forhold, men hvis vi anvender den gennemsnitlige kørsel på ca. 44.000 km/år, anbefales det, at sommerdæk ikke anvendes i mere end 3,5 år.
Viking anbefaler, at du tjekker dine dæk en gang om måneden og tager dine dæk med til en dækspecialist, hvis vinterdækkene har været brugt i 5 år eller derover.
Reparation af et punkteret dæk skal altid foretages med en indvendig indsættelse af prop efter omhyggelig udvendig og indvendig inspektion af dækket. Dette bør altid udføres af en faguddannet, der sikrer, at dækket er sikkert at køre videre med til et værksted. Der kan opstå farlige situationer, hvis dæk der mister luft, køres med ved høj hastighed.
Vores bugserbiler medbringer et propsæt til midlertidig reparation af dæk, så du trygt kan køre videre til et værksted. Hvis skaderne på dækket er for store, og det ikke kan repareres, skal dækket udskiftes på stedet. Vi tilbyder nye dæk til meget konkurrencedygtige priser – uanset tidspunktet på dagen.
Hvis du har et punkteret dæk, hvor en skarp genstand, såsom en skrue, et søm, et glas eller en sten, er trængt ind i dækket, kan et optimalt dækreparationssæt være nyttigt at have med i bilen, så du hurtigt kan komme videre og køre til nærmeste værksted. Sættet indeholder midlertidige løsninger i tilfælde af punkteringer, og består bl.a. af værktøjer, lim og dækpropper.
Ved reparation af en punktering med et propsæt er det vigtigt at parkere bilen, så ventilen på dækket vender opad. Dermed er det lettere for dig at få tætningsmidlet ind. Hvis genstanden, der forårsagede punkteringen, efterlades i dækket, må den ikke trækkes ud. Dette skyldes, at hvis du trækker genstanden ud, vil du få en større lækage, og tætningsmidlet fungerer måske ikke så optimalt, som det ville i første omgang. Hvis du efterlader genstanden, vil du få en mindre lækage i dækket, og det er lettere at forsegle den.
En professionel kan skifte dæk på 30-60 minutter. Vikings servicemekanikere afsætter 1 time, men det ofte går hurtigere. Hvis du vælger selv at skifte dæk, afhænger tiden af din erfaring med dette.
Du kan selv sætte dækket på, men med et stadigt stigende antal, hvor påsætning af dæk på egen hånd er gået galt, anbefaler vi dig at kontakte os, så skifter vores erfarne reddere dækket på stedet eller kører dig til nærmeste værksted.
Som med sommerdæk har vinterdæk en levetid på ca. 10 år fra produktionsdatoen. Men det er umuligt at sige præcis, hvor længe dine vinterdæk holder. Dette skyldes, at dækkets levetid afhænger af faktorer som mønster, opbevaring, vejforhold, hvor meget du kører mv. Derfor anbefaler Viking, at du tjekker dine vinterdæk en gang om måneden for skader og slitage.
Som tidligere nævnt er det umuligt at vide, hvor længe dine vinterdæk holder. En gennemsnitlig kørsel på ca. 44.000 km/år tyder dog på, at vinterdæk ikke bør anvendes i mere end 7 år.
Som en forebyggende sikkerhedsforanstaltning anbefaler Viking, at du tjekker dine vinterdæk hver måned og får dem kontrolleret af en specialist, hvis de har været brugt i fem år eller derover.
Du kan nemt kontrollere dækkenes alder ved at læse DOT-koden (også kaldet DOT-mærkningen) på dækkets side. De sidste fire tal fortæller dig, hvornår dækket blev produceret.
Læsning af DOT kode er ganske enkel, hvis du husker, at de første to cifre er produktionsugen (01-53) og de sidste to cifre er produktionsåret.
For eksempel er bildæk med DOT-koden: DOT XXXXXXX3816 = uge 38 i 2016
Husk, at bildæk der er mere end 10 år gamle skal udskiftes, selv om de opfylder kravene til slidbanedybde og ser ud til ikke at have nogen skader.
Et propsæt bruges ved punkteringer til midlertidigt at forsegle hullet, før man har fået sat et nyt dæk på.
Der er ofte to forskellige typer af propsæt til rådighed i bilen, som også kan købes på tankstationer. Et reparationssæt på flaske og et med egen kompressor.
I nyere biler findes der sjældent et reservedæk. Dette er erstattet af dækskum. Hvis du har brugt det dækskum, der fulgte med bilen, anbefaler vi, at du kontakter forhandleren for at få det rigtige dækskum. Hvis du tanker forkert op, kan det hurtigt blive en dyr affære.
Søg i FAQ
Del din oplevelse på Trustpilot
Vi sætter stor pris på alle tilbagemeldinger