Hvad betyder bilens advarselslamper? Her er en oversigt

21.09.2020

Mange bliver nervøse, når en advarselslampe begynder at lyse på instrumentbrættet – men hvad betyder det egentlig? Og hvornår bør du standse?

Bilens advarselslamper er en vigtig måde at kommunikere med dig på som fører af bilen om, at noget er galt. Hvis du ikke ved, hvad der er galt, kan det være skræmmende at se et af disse lys – og det er vanskeligt at vide, om du skal standse straks, eller om du kan køre videre.

Gå direkte til oversigten over advarselslamperne:

Præcis hvilke advarselslamper der findes i bilen varierer, men alle bilmodellerne har standardadvarselslamper for dele som motor og bremser. I instruktionsbogen til din bil finder du også en fuldstændig oversigt over alle de advarselslamper, som bilen kan vise.

Før i tiden var det kun advarselslamperne, der fortalte dig, hvad der var galt, men i moderne biler med en skærm på instrumentbrættet får du desuden ofte en tekstbesked om, hvad der er galt.

Generelt kan man sige, at røde advarselslamper betyder, at du skal foretage dig noget med det samme, mens gule advarselslamper drejer sig om forhold, der kan vente lidt. Præcis hvilke advarselslamper der er gule og røde er også forskellige fra bilproducent til bilproducent, men de vigtigste såsom olietryk er altid røde.

Grønne eller blå advarselslamper er som regel ren information, således at du ikke behøver foretage dig noget – f.eks. at fjernlysene er aktiveret.

Røde advarselslamper

Hvis du ser en rød advarselslampe, som du ikke ved, hvad betyder, bør du standse, så snart det er sikkert, og tjekke i instruktionsbogen, hvad den betyder.

Lavt olietryk

Rød Advarselslampe: Lavt Olietryk
Symbol i advarselslampen: Rød oliekande

Den lille oliekande med en dråbe ligner næsten en gammeldags lampe med en ånd, men det er en advarselslampe, du skal tage alvorligt.

Hvis olielampen i bilen begynder at lyse, er det muligt, at bilens olietryk er for lavt, og du bør standse hurtigst muligt. Det kan skyldes, at der er for lidt olie i motoren, eller at olien ikke pumpes rundt, som den skal. I værste fald kan dette medføre totalt motorhavari.

Tjek olien, eller ring til os hos Viking 80 600 600, så vi kan tjekke bilen og eventuelt køre den på værksted for dig.

Fejl på bremserne

Rød Advarselslampe: Fejl På Bremserne
Symbol i advarselslampen: Rød cirkel med udråbstegn

Advarselslampen med en rød cirkel og udråbstegn kan tyde på en alvorlig fejl ved bremsesystemet – eller at du har glemt at lægge håndbremsen ned, før du kørte.

Tjek, at håndbremsen ikke er aktiveret, og tjek, at bremserne fungerer som de skal, så snart det er sikkert. Bilen bør kontrolleres på et værksted, selv om det ser ud til, at bremserne virker, som de skal.

For varm motor

Rød Advarselslampe: For Varm Motor
Symbol i advarselslampen: Rødt termometer

Det røde termometer fortæller dig, at motorens temperatur er for høj. Det kan betyde, at der er for lidt kølervæske, eller at den ikke køler, som den skal.

Du bør standse bilen, så snart det er sikkert, idet en overophedet motor kan få store skader, som det er dyrt at reparere.

Du kan forsøge at køre videre, når motoren er kølet ned, men det anbefales, at du får transporteret bilen til et værksted til kontrol.

Ikke nok ladning

Rød Advarselslampe: Ikke Nok Ladning
Symbol i advarselslampen: Rødt batteri

Den firkantede advarselslampe med symboler for plus og minus skal forestille et bilbatteri, og den fortæller i praksis, at der trækkes strøm fra batteriet – men at det ikke oplades.

Det er normalt, at advarselslampen lyser, hvis motoren ikke kører, men hvis den fortsætter med at lyse, efter at du har startet motoren, bør du få kontrolleret batteriet og dynamoen, som lader batteriet.

Hvis du fortsætter med at køre med et batteri, der ikke oplader, vil du ret hurtigt opleve, at bilen ikke længere vil starte.

Vi kan hjælpe dig med at kontrollere batteriet og udskifte det på stedet, hvis det er ødelagt.

Sikkerhedsselen er ikke i brug

Rød Advarselslampe: Sikkerhedsselen Ikke I Brug
Symbol i advarselslampen: Rød person med sikkerhedssele

De fleste moderne biler har sensorer i sæderne, som mærker, om der sidder nogen på sædet, og om sikkerhedsselen er i brug. Denne advarsel dukker op, hvis nogen har glemt at tage sikkerhedsselen på, og bilen afgiver også tit en lyd.

Sensorerne i sæderne er normalt baseret på vægt, så dette kan udløses, selv om der ikke sidder nogen på sædet – fordi du for eksempel har placeret tunge indkøbsposer der. I det tilfælde skal du flytte disse om i bagagerummet for at undgå løse genstande i en eventuel kollision.

En eller flere døre/bilens motorhjelm er ikke lukket

Rød Advarselslampe: Dør/Motorhjelm Ikke Lukket
Symbol i advarselslampen: Rød bil med åbne døre og/eller motorhjelm

Hvis dette symbol lyser, skal du standse bilen og kontrollere, at alle døre (herunder bagagerummet) er lukket korrekt. Nogle gange bliver dørene kun halvvejs låst, og så er der risiko for, at de kan åbnes, når bilen kører.

Dette er især vigtigt, hvis det er advarselslampen for åben motorhjelm, som lyser. Vinden kan få fat under motorhjelmen under kørslen og dermed tvinge den op. Det vil forårsage skade – men det værste er, at du pludselig mister al sigtbarhed. Stands derfor og kontroller straks, om dette er tændt.

Generel advarsel

Rød Advarselslampe: Generel Advarsel
Symbol i advarselslampen: Rød trekant med udråbstegn

Den røde trekant med udråbstegn er en generel advarsel for ting, der ikke har eget ikon. Det kan være alvorligt, men det er forskelligt fra bilmodel til bilmodel, hvordan det bruges.

I mange tilfælde er det små fejl, som du bør være opmærksom på, og i de fleste moderne biler optræder dette symbol sammen med en tekst, der fortæller dig, hvad der er galt.

Der er også en advarselslampe med en gul trekant, og den fungerer tit på samme måde, men advarer som regel om mindre alvorlige ting, som du skal tage stilling til. Det kan være alt fra et lavt niveau for sprinklervæske til, at bilen snart skal til service. Hvis advarselslampen med den gule trekant lyser, får du normalt også en tekst, der forklarer, hvad det handler om.

Gule advarselslamper

Gule advarselslamper varierer en del, men normalt er der ting, du bør tjekke, systemer der er aktiveret eller deaktiveret. Det vil normalt ikke skade din bil på kort sigt, men det er klogt at få sådanne advarselslamper kontrolleret på værkstedet for at undgå problemer på lang sigt.

Lavt brændstof

Gul Advarselslampe: Lavt Brændstof
Symbol i advarselslampen: Gul benzinpumpe

Dette overrasker nok ikke mange, der har kørt bil i et stykke tid, men mange bliver alligevel lidt stressede, når den begynder at lyse.

Det er klogt at fylde benzin eller diesel på så hurtigt som muligt, men de fleste biler har mellem 5 og 10 liter brændstof tilbage, når denne advarselslampe begynder at lyse. Det betyder, at du for det meste kan køre mindst 50 km, før tanken rent faktisk er tom.

Motoren opvarmes

Gul Advarselslampe: Motoren Opvarmes
Symbol i advarselslampen: Gul spiral

Denne advarselslampe lyser normalt, når du tænder for tændingen på en dieselbil og til sidst slukker. På grund af den måde en dieselmotor fungerer på, skal den opvarmes, før du kan starte bilen. Hvor længe den lyser er derfor også forskelligt på basis af udendørstemperaturen.

Du bør vente, indtil lampen er slukket, før du forsøger at starte en dieselbil. Den starter til sidst, selv om du ikke gør det, men det vil være vanskeligere, og det kan i længden slide mere på motoren.

Slidte bremseklodser

Gul Advarselslampe: Slidte Bremseklodser
Symbol i advarselslampen: Gul cirkel med streger rundt om

Nogle moderne biler har en sensor, der registrerer, når det er tid til at skifte bremseklodser. Når sensoren udløses, lyser denne advarselslampe, og du vil få besked om, at det er tid til en tur på værkstedet for at få bremseklodserne udskiftet.

Som regel er der ikke noget, der skal gøres med det samme. Det er klogt at ringe til værkstedet for at bestille tid, når lampen aktiveres, men du kan godt bruge bilen i mellemtiden.

Partikelfilter

Gul Advarselslampe: Partikelfilter
Symbol i advarselslampen: Gul firkant med prikker

Denne advarselslampe fortæller dig, at partikelfilteret på en moderne dieselmotor ikke fungerer, som det skal.

Ofte kan dette skyldes, at partikelfilteret er blevet tilstoppet på grund af en masse korte køreture, og så kan det være med til at “blæse det igennem” ved at køre nogle længere ture, hvor bilen bliver rigtig varm.

Hvis dette ikke hjælper, skal du have kontrolleret partikelfilteret på værkstedet.

Tågebaglys aktiveres

Gul Advarselslampe: Tågebaglys Aktiveres
Symbol i advarselslampen: Gult lys med bølgede streger

Tågelygter er praktiske i tåge eller kraftig regn, der giver rigtig dårlig sigtbarhed, men det kan også være irriterende, og i værste trafikfarligt for andre på vejen.

Hvis du ser dette lys på instrumentbrættet, bør du overveje, om sigtbarheden er så dårlig, at dem bag dig har brug for, at du kører med tågelyset tændt. I nogle biler er det nemt at komme ind i knappen til dette lys, og så skal du slukke det igen, hvis det ikke er nødvendigt.

Antisladd/anti-spin aktiv eller deaktiveret

Gul Advarselslampe: Antisladd/Antispin
Symbol i advarselslampen: Gul bil med bremsespor

Mange biler benytter dette symbol på to måder: Hvis det blinker under kørslen, betyder det, at systemet arbejder aktivt på at forhindre bilen i at glide eller miste grebet. Hvis ja, bør du sætte farten ned og være opmærksom på køreforholdene.

Hvis denne advarselslampe lyser konstant, betyder det, at systemet er deaktiveret. Det kan ske ved, at du har trykket på en knap for at deaktivere den, men det kan også betyde, at der er noget galt med systemet. I det tilfælde bør du få det kontrolleret på værkstedet.

ABS-system deaktiveret

Gul Advarselslampe: ABS System
Symbol i advarselslampen: Gul cirkel med streger og ABS

ABS-systemet giver dig mulighed for at trykke bremsepedalen helt i bund uden at bekymre dig om at blokere hjulene.

Hvis ABS-lampen lyser, betyder det, at ABS-systemet ikke fungerer, som det skal. Du kan køre bilen, men vær ekstra forsigtig og tag på værksted til kontrol så hurtigt som muligt.

Lavt dæktryk

Gul Advarselslampe: Lavt Dæktryk
Symbol i advarselslampen: Gult dæk med udråbstegn

Alle moderne biler har dæktryksensorer, der registrerer ændringer i lufttrykket. Hvis advarselslampen tændes, betyder det, at bilen antager, at der sker en ændring i dæktrykket.

Stands ved en tankstation, og kontroller, at lufttrykket i alle fire hjul er korrekt (du kan finde det korrekte dæktryk i instruktionsbogen eller på den indvendige side af døren). Hvis dæktrykket er korrekt, kan systemet være udløst af store temperaturudsving, der påvirker målingerne.

Generel motorfejl

Gul Advarselslampe: Generel Motorfejl
Symbol i advarselslampen: Gul motor

Dette advarselslys er kun af ringe nytte for os almindelige forbrugere – bortset fra at det fortæller dig, at bilen bør komme på værksted. Der kan være en lang række forhold, der får en gul motorlampe til at lyse, og graden af alvor er forskellig.

Som regel vil det ikke være noget problem at køre hjem eller til et værksted, mens den gule lampe for motorfejl lyser – så længe bilen ellers opfører sig normalt.

Lavt niveau for sprinklervæske

Gul Advarselslampe: Lavt Niveau Sprinklervæske
Symbol i advarselslampen: Rute med streger

Det er almindeligt for mange at se mere til denne advarselslampe om efteråret og foråret. Det betyder blot, at det er tid til at hælde mere sprinklervæske på.

Hvor meget der er tilbage, når den lampe tænder, varierer mellem forskellige modeller, men det er generelt klogt at standse ved en tankstation eller butik så hurtigt som muligt for at genopfylde.

Grønne og blå advarselslamper

Hvis der lyser grønne eller blå advarselslamper på instrumentbrættet, behøver du sjældent at bekymre dig. Det betyder normalt, at noget, som f.eks. fjernlyset, er aktiveret. Det er med andre ord kun information for dig som fører – ikke noget, der gør, at du skal på værksted.

Fjernlyset er aktiveret

Blå Advarselslampe: Fjernlyset Aktiveret
Symbol i advarselslampen: Blåt lys med streger

Hvis du ser dette symbol på instrumentbrættet, uden at du bevidst har tændt for fjernlyset, bør du slukke det hurtigst muligt. Moderne fjernlys kan genere og i værste fald blænde modkørende trafik, selv i dagslys.

Nærlys er aktiveret

Grønn Advarselslampe: Nærlys Aktiveret
Symbol i advarselslampen: Grønt lys med skrå streger

Mange moderne biler er som standard udstyret med DRL-lys. Det betyder, at forlygterne ikke lyser i dagtimerne, men at de aktiveres, når det bliver mørkt. Derfor vil symbolet ofte begynde at lyse, hvis du kører gennem tunneler, og når det bliver mørkt udenfor.

Baneholderassistent

Grønn Advarselslampe: Baneholderassistent
Symbol i advarselslampen: Grøn vej

Præcis hvordan dette ser ud varierer fra bil til bil, men normalt betyder en grøn vej, at bilen assisterer med at holde banen, hvilket hjælper dig med at holde dig inden for markeringer – og at bilen har registreret, hvor disse er.

Lav udendørstemperatur

Blå Advarselslampe: Lav Udendørstemperatur
Symbol i advarselslampen: Blåt snekrystal

Dette er en advarsel for at fortælle dig, at udendørstemperaturen er faldet, og at der kan være risiko for is på vejen. Som regel vil denne advarselslampe (eller en lignende) blive aktiveret, når udendørstemperaturen falder til under 4 grader.

Viking hjælper dig, når de røde advarselslamper lyser

Hvis du oplever en rød advarselslampe, der lyser eller blinker, skal du standse bilen så hurtigt som muligt og ringe til os hos Viking. Vi kommer hurtigt til det sted, hvor du befinder dig, og forsøger at løse problemet på stedet, eller transporterer dit køretøj til nærmeste værksted.