Opladning af elbil derhjemme eller på tur? Her er, hvad du behøver at vide

 En bil bliver læsset.


Spekulerer du på, om du har brug for en ladeboks derhjemme, hvis du skal have en elbil? Eller hvordan man lader mest effektivt under sin køretur? Her er guiden, som alle nye elbil-ejere har brug for.

Elbiler er blevet yderst populære i Danmark, og som førstegangskøber af elbil, vil der selvfølgelig være en del spørgsmål – især omkring opladning. Hvor lang tid tager det at oplade elbilen – og hvad er forskellen på lynopladere og hurtigopladere? Har jeg brug for en ladeboks (også kaldet en hjemmeoplader) derhjemme, hvis jeg har en elbil?

Alle disse spørgsmål er det helt naturligt at ville have svar på – uanset om du kun overvejer en elbil eller allerede har købt en.

Dette bør du vide om batterier og elbiler

Elbiler er på mange måder mindre komplicerede end traditionelle biler med benzin- eller dieselmotor. Elmotoren består kun af få dele, i modsætning til de hundredvis, der findes i benzin- og dieselmotorer. Batterierne er relativt komplekse, men for dig som bruger er det stort set det samme, du skal forholde dig til, som med alle andre batterier – men i større skala.

Man taler ofte om elbilbatterier, men i virkeligheden har elbiler batteripakker. Der er mange celler, der er pakket sammen i større dele – som så igen samles i et helt batteri.

Batteristørrelse

Batteristørrelsen på elbiler måles i kilowatt-timer, normalt forkortet som kWh. Dette er et udtryk, der siger noget om, hvor meget energi der er i en batteripakke.

kWh er et udtryk for, hvor meget energi en given effekt (Watt) udvikler i løbet af en time.

Størrelsen af et elbilbatteri varierer mellem bilproducenter og modeller, men generelt kan man sige, at et større antal kWh er lig med længere rækkevidde. I dag findes der elbiler med en batterikapacitet på omkring 30 kWh og op til omkring 100 kWh.

Ladestandarder

I de senere år har der i praksis været tre standarder for hurtig opladning – og én fælles (type 2) for langsom opladning.

Japanske biler har brugt et system kaldet CHAdeMO siden de moderne elbiler kom på markedet for omkring 10 år siden.

Da de europæiske og amerikanske bilproducenter (bortset fra Tesla) begyndte at udvikle elbiler lidt senere, valgte de en anden standard: CCS (Combined Charging System).

Disse begyndte at komme til Danmark omkring 2013, men er siden blevet mere og mere almindelige. I dag har nogle japanske bilproducenter også valgt at forsyne deres biler med CCS, og dette kan indikere, at det vil blive den dominerende standard fremadrettet.

Ud over disse valgte Tesla at udvikle sit eget opladningsnetværk med sine egne stik, der kun fungerede for sine egne modeller. De nyeste Tesla-modeller understøtter dog CCS, og ældre modeller kan også bruge CCS i kombination med en adapter.

Temperatur

Enhver, der har prøvet at medbringe deres telefon på en skitur, ved, at batterier påvirkes af temperaturen udenfor. Når det er koldt, vil batteriets kapacitet falde, og du vil derfor opleve en kortere rækkevidde i din elbil.

Temperaturen påvirker også opladningen af batteriet. Når batterierne er kolde, oplades de langsommere end når de er varme. Nogle biler har mulighed for at forvarme batteriet, så det har den optimale temperatur til opladning (ca. 30 C), når du ankommer til ladestationen.

Dette giver dig mulighed for at få en højere opladningshastighed, end hvis du ikke kan opvarme batteriet først.

Ladehastighet

Hvor hurtigt du kan oplade, afhænger af både bilen og den oplader, du bruger, samt temperaturen, og hvor meget strøm der allerede er på batteriet. Generelt set kan man sige, at bilen ofte er flaskehalsen, hvis du bruger en lyn- eller hurtigoplader, mens mængden af strøm, der leveres, er det, der begrænser, når du oplader på en almindelig ladestation eller derhjemme.

Opladere arbejder ved en effekt målt i kilowatt. De mest kraftfulde lynopladere kan nu levere op til 350 kW, men der er stadig kun få biler, der kan modtage så meget strøm ad gangen.

Hvor meget eller lidt strøm du har, når du oplader, vil også påvirke opladningshastigheden. Den vil være langsommere, når batteriet er helt tomt, og når det nærmer sig fuld. Derfor er det mest effektivt og hurtigst at oplade batteriet, når det opladet til mellem 20 og 80% af dets kapacitet.

Opladning af elbil hjemme

Et tegneseriebillede af en elbil, der oplades fra ejerens hus.

Hvis du skal købe en elbil, er det meget praktisk at have mulighed for at oplade derhjemme. Du kan nøjes med udelukkende at oplade uden for hjemmet, men det vil være både betydeligt dyrere og mindre praktisk, end hvis du kan forbinde bilen til en ladestation, når du kommer hjem.

Der er dog nogle regler og ting at overveje, når man oplader en elbil derhjemme. Først og fremmest handler det om sikkerhed – både for dig og bilen.

Hvad er reglerne?

Det, der teknisk set er lovligt, og det, der anbefales, er to forskellige ting i denne sammenhæng. For private er det teknisk lovligt at oplade via en stikkontakt – så længe den har en beskyttelse mod overspænding på 10A, en jordfejlsafbryder og har sin egen fase. Se evt. mere her: www.fdel.dk

Det anbefales dog, at alle, der har en elbil, installerer deres egen ladeboks.

Opladning af moderne elbiler med en stikkontakt bør være en nødløsning, der kan bruges, når du er andre steder end hjemme eller i sommerhuset, men på ethvert sted, hvor du oplader regelmæssigt, bør du installere en opladningsboks.

Ladeboks

Ladebokse fås også i en række forskellige modeller og prisklasser, men fælles for dem er, at de bruger et separat kabel og kommunikerer direkte med bilen.

Når du bruger en ladeboks, har du også en højere opladningskapacitet, end hvis du bruger stikkontakten – hvilket bliver stadig vigtigere, efterhånden som elbiler får større batterier.

Hvilken effekt de forskellige opladningsbokse kan håndtere, varierer, og der vil også være forskel på, hvilken type effekt, du har mulighed for at til at koble til den.

Husk, at en ladeboks er en elektrisk installation, så du har brug for en elektriker til at installere det.

Prisen for en opladningsboks med montering vil normalt være mellem DKK 5 og 10.000, afhængigt af hvad der skal gøres, og hvilken oplader du vælger.

Ladetid

Hvor lang tid det tager at oplade din elbil derhjemme, vil variere afhængigt af den metode, du anvender, og den bil du har.

Generelt vil en moderne elbil med en relativt stor batteri, som lader med en stikkontakt, bruge meget lang tid til at “genopfylde” batteriet. Den vil som oftest være nødt til at stå og lade i flere dage, hvis du oplader på denne måde, så for de fleste mennesker, vil dette ikke være særlig praktisk.

I de fleste tilfælde vil en hjemmeoplader være i stand til at give en maksimal effekt på 7,4 kW. Det vil sige, det tager omkring 10 timer at oplade et batteri på 74 kWh – hvilket er nok for de fleste mennesker.

Hvad koster det at oplade en elbil derhjemme?

Hvor meget det vil koste at oplade din elbil derhjemme, vil naturligvis variere afhængigt af hvor stort batteriet er, og elprisen på det tidspunkt, du oplader.

Elektricitet er prissat som de fleste mennesker kender i kWh, og batterier måles på samme måde. Derfor vil det være relativt nemt at finde ud af, hvor meget det koster at oplade netop din elbil, hvis du har et godt overblik over elprisen.

Generelt kan du have som tommelfingerregel, at det koster omkring en krone pr. kWh, du oplader derhjemme. Det betyder, at en elbil med et 80 kWh batteri vil koste omkring DKK 80 at oplade fra helt tom til fuld.

Opladning af elbiler – når du er på tur

Et tegneseriebillede af en elbil, der oplades.

Selvom de fleste mennesker med elbiler oplader derhjemme det meste af tiden, vil der også være situationer, hvor du bliver nødt til at oplade på vejen eller andre steder.

I det store og hele er opladning undervejs en relativt enkel affære – du tilslutter bilen og begynder at oplade ved hjælp af en såkaldt opladningschip eller fra din mobiltelefon.

Hvor lang tid det vil tage varierer baseret på flere af de samme faktorer som ved opladning derhjemme: hvor meget strøm opladeren kan levere, hvor meget bilen kan modtage, hvor meget strøm der er på batteriet, når du begynder at oplade, når du afslutter opladningen, og temperaturen.

Lynoplading

Lynopladning er, som navnet antyder, den hurtigste form for opladning. Der er dog ingen fast definition af, hvad der betragtes som lynopladning.

Det mest almindelige er at sige, at ladestationer, der kan levere en effekt på over 50 kW, er lynopladningsstationer. Disse bruger jævnstrøm til at levere den store mængde strøm bilen har brug for.

I dag er der lynopladningsstationer, der kan levere op til 350 kW, men det er muligt, at dette vil fortsætte med at stige i de kommende år.

Jo højere en ladestation er, jo hurtigere er det at oplade bilen – forudsat at bilen formår at modtage den maksimale effekt, opladeren leverer.

Hurtig oplading

Hurtig opladning er et skridt under lynopladning og bruger også jævnstrøm til at oplade bilen.

Der er en bred vifte af hurtige ladestationer over hele landet, og effekten vil variere. Generelt er alt, hvad der bruger DIRECT current (enten CCS, CHAdeMO eller Telsas kompressor) og leverer under 50 kW strøm kategoriseret som en hurtig oplader.

Normal opladning

Såkaldt normal opladning bruger Type 2-stik, og det er også det, du vil bruge, hvis du har en opladningsboks derhjemme. Disse kan også findes på langt de fleste offentlige ladestandere i byer, og de vil være i stand til at levere en effekt på op til 22 kW.

Opladning med stik

Opladning med en stikkontakt bør være en nødløsning for de fleste elbilejere. Med lidt god planlægning og aktiv brug af hurtige opladere eller almindelige opladningsstationer bør man kunne undgå dette – men det kan jo ske, at man fejlberegner sin afstand.

Så må man jo oplade med en almindelig stikkontakt, men det er værd at huske på, at dette som regel vil tage meget lang tid for moderne elbiler. Derfor er dette absolut en nødløsning, som kun benyttes, indtil du har strøm nok til at komme videre til den næste “rigtige” ladestation.

Hvad koster det at oplade?

Prisen på lyn- og hurtigopladning varierer relativt meget mellem forskellige udbydere, og i mange tilfælde varierer den også på samme sted baseret på, hvordan du betaler.

Der er hovedsageligt tre prismodeller:

  • Pris pr. kWh
  • Pris pr. minut
  • En kombination

Lynopladning er den dyreste form for opladning, og i skrivende stund opkræver alle operatører for, hvor mange kW du bruger – enten alene eller i kombination med, hvor længe du står der.

Hos nogle operatører er prisen for lynopladning og hurtig opladning den samme, mens andre opkræver lidt mindre for hurtig opladning.

Normal opladning er generelt meget billigere pr. kW og pr. minut, men det tager som regel også meget lang tid. I nogle byer var der tidligere gratis opladning for elbiler, men de fleste har nu skiftet til at skulle betale. Men disse er ofte betydeligt billigere end de kommercielle aktører.

Disse priser er baseret på den billigste variant, og det betyder normalt en opladningschip eller sin egen mobilapp. Det er også muligt at begynde at oplade og betale via SMS, men det er normalt endda lidt dyrere.

Er elbilen tom for strøm?

Selv hvis du planlægger godt, kan du aldrig være helt sikker på, at der ikke sker noget uforudset, og at du ender med at løbe tør for strøm på vejen.

Når batteriet begynder at nærme sig tomt, får du normalt besked relativt tidligt. Mange moderne elbiler vil så også automatisk give dig instruktioner om, hvordan du kommer til den nærmeste oplader, før det er for sent – så længe som muligt.

Til sidst vil bilen også gå i nødmodus. Det betyder, at du vil have meget begrænset effekt, og bilen vil normalt ikke kunne køre hurtigere end maksimalt 50 km / t. Dette sparer strøm og kan forhåbentlig give dig mulighed for at nå ladestationen.

Hvis bilen løber helt tør for strøm, er det vigtigt at tage hensyn til sikkerheden. Det er bedre at stoppe på en parkeringsplads, hvis du har mulighed for det, end at risikere at gå i stå midt på vejen. Hvis du går i stå, skal du følge de samme sikkerhedsprocedurer, som hvis du er involveret i en kollision: Tag en refleksvest på, tænd katastrofeblink på og sæt advarselstrekanten ud, før du tilkalder hjælp.

Hvis du ringer til os på Viking Assistance på 80 600 600 eller bestiller vejhjælp online, kan vi nemt hjælpe dig til nærmeste ladestation, så du kan komme videre.

Resumé: opladning af en elbil

Det vigtigste i forbindelse med opladning af en elbil:

  • Opladning af batteriet er hurtigst mellem 20% og 80%. Under og over dette vil det gå langsommere.

  • Batteriet oplades bedst, når det har den optimale temperatur.

  • Når du oplader derhjemme, skal du altid bruge en dedikeret opladningsboks.

  • Opladning med stikkontakt er kun til nødsituationer.

  • Som tommelfingerregel koster det en krone pr. kWh, du opkræver derhjemme.

  • Der er tre standarder for hurtig opladning: CCS, CHAdeMO og Tesla

  • Lynopladning leverer over 50 kW, hurtig opladning leverer over 22 kW, og opladningseffekt under dette er normal opladning.

  • Prisen for opladning udenfor hjemmet varierer, men det er billigst at bruge en app eller opladningschip.

  • Planlæg godt for ikke at løbe tør for strøm undervejs.

Hvis du løber tør for strøm, kan du ringe til os i Viking på 80 600 600, så vi kan transportere bilen til den nærmeste hurtigoplader.

Opdateret 3. oktober 2023

Del din oplevelse på Trustpilot

Vi sætter stor pris på alle tilbagemeldinger