Sådan fungerer ABS, ESP og de andre sikkerhedssystemer i bilen

29.10.2020

Moderne biler har en bred vifte af sikkerhedssystemer, der ofte beskrives med kryptiske forkortelser. Her kan du se, hvad de betyder – og hvordan de fungerer.

Sikkerhedssystemer som ABS og ESP har været almindelige i biler i årtier, og i de senere år er der kommet flere og flere aktive systemer, der skal gøre kørslen mere sikker. Men hvad betyder alle forkortelserne egentlig – og hvordan fungerer de forskellige systemer? Nedenfor finder du en oversigt over, hvordan ting som ABS, ESP, blindvinkelassistent og vejbaneassistent fungerer.

Sådan som bilindustrien fungerer, er det ofte de store og dyre biler, der først får nye sikkerhedssystemer. Efterhånden som teknologien bliver billigere, finder systemerne dog også vej til de mere almindelige biler – og bliver dermed tilgængelige for de fleste mennesker. De forskellige bilmærker har også forskellige navne på deres systemer, men dybest set fungerer de fleste på samme måde.

Vær dog altid opmærksom på, at sikkerhedssystemer ikke er en erstatning for sikker og påpasselig kørsel. Især om efteråret og vinteren, når mange af disse systemer måske kommer mest til sin ret, er det stadigvæk meget vigtigt at køre defensivt og sikkert.

Få tips til sikker vinterkørsel 

Sikkerhedssystemer du kan finde i moderne biler

  • ABS
  • ESP / ESC
  • Antispin / Traction Control
  • Blindvinkelassistent
  • Adaptiv / aktiv fartpilot
  • Nødbremseassistent
  • Vejbaneassistent

ABS – Sikrere bremser i alle situationer

Gul Advarselslampe: ABS System
Foto: ABS System

ABS er det ældste og mest almindelige af de aktive sikkerhedssystemer, og de tre bogstaver står for “Anti-lock Braking System”. Dette system findes på alle biler i dag, og det har været standardudstyr på de fleste modeller siden årtusindskiftet.

Hvis bilens hjul blokerer, kan de ikke bremse bilen. Derfor er det vigtigt at undgå dette, men under en kraftig opbremsning er det vanskeligt for føreren af bilen at vide nøjagtigt, hvor denne grænse går.

ABS fungerer ved, at sensorer ved hvert hjul måler hastigheden kontinuerligt og registrerer således, hvornår et hjul er ved at blokere og dermed i risiko for at glide hen over underlaget. I så fald vil systemet lette trykket på bremserne i et brøkdel af et sekund, hvorefter trykket genopbygges.

På den måde vil bilen automatisk sørge for, at du altid kan bremse med den størst mulige kraft, uden at hjulene blokerer.

 

ESP / ESC – Undgå at skride ud med bilen

Anti-spin / Traction control - Undgå hjulspin
Foto: Anti-spin / Traction control

ESP (Electronic Stability Program) er det mest almindelige navn for dette antiudskridningssystem, men ESC (Electronic Stability Control) er også et almindeligt navn. Nogle bilproducenter bruger andre forkortelser, såsom BMW’s DSC, men systemet er i praksis det samme.

Systemet blev først lanceret i midten af 90’erne, men er i dag standard på alle nyere biler – og har været det siden begyndelsen af 00’erne.

Dette system skal sikre, at bilen ikke mister vejgrebet og skrider ud i kurver og sving.

ESP-systemet fungerer ved at måle flere forskellige ting i bilen hele tiden – fra hvordan du holder rattet, til hjulets hastighed og bilens bevægelse. Disse avancerede målinger fortæller systemet hvornår bilen er ved at skride ud, og vil derefter bremse hjulene individuelt for at forhindre, at dette sker. Alt sammen indenfor få tiendedele af et sekund.

Anti-spin / Traction control – Undgå hjulspin

Gul Advarselslampe: Antisladd/Antispin

Når du træder på speederen, overfører dækkene al kraften fra motoren til underlaget. Hvis der ikke er vejgreb nok, går hjulene blot i spin imod underlaget – uden at bilen flytter sig ud af stedet.

Antispin-systemet forsøger at undgå dette ved at overføre mindre kraft til hjulene. Dette gøres normalt ved at reducere motorkraften eller ved at bremse hjulene individuelt.

Systemet fungerer grundlæggende på en ret enkel måde. Ved at sammenligne, hvor hurtigt hjulene snurrer rundt, med bilens hastighed, beregner det hurtigt, om et hjul snurrer hurtigere, end det skulle i den givne situation

Blindvinkelassistent – Hjælper dig med at se

Den blinde vinkel er det område ved siden af bilen, som du ofte ikke kan se i spejlet, og hvor stort dette er, vil variere afhængigt af bilens størrelse og hvordan spejlene er indstillet. På større biler er det ofte ikke muligt at dække både den blinde vinkel og have et godt nok udsyn bagud på samme tid – og så vil blindvinkelassistenten være nyttig.

Systemet fungerer med kameraer eller radarer og holder et overblik bagud og til siden af bilen og advarer dig normalt med et lys i sidespejlet. Hvis du tænder for blinklyset, mens noget er i – eller på vej ind i – den blinde vinkel, vil det normalt også advare dig med en lyd.

Adaptiv / aktiv fartpilot

En standard fartpilot har været tilgængelig på biler i en årrække, men primært som et system til at øge kørekomforten. De adaptive/aktive versioner, der er dukket op i det sidste årti, er nu deciderede sikkerhedssystemer.

I modsætning til en almindelig fartpilot, som kun holder den hastighed, du har indstillet den til, holder en adaptiv fartpilot også styr på afstanden til bilen foran. Dette gør det muligt for bilen at bremse automatisk, og dermed give dig ekstra sikkerhed, hvis du skulle være uopmærksom.

En adaptiv fartpilot fungerer med radar og/eller kameraer, der overvåger trafikken foran bilen – og sikrer en jævn afstand til bilerne foran.

Nødbremseassistent

I de senere år er flere og flere biler blevet udstyret med en nødbremseassistent.

Den advarer dig, hvis du kører med for høj fart hen imod noget foran bilen – og bremser automatisk, hvis du ikke reagerer.

Nødbremseassistenten er baseret på den samme teknologi som en adaptiv fartpilot i form af radar og/eller kamera.

Præcis hvordan nødbremsen fungerer, varierer lidt afhængigt af bilmærket, men den vil være i stand til at undgå en kollision i bytrafik og nå at reducere hastigheden betragteligt før en kollision ved højere hastigheder.

Vejbaneassistent

En vejbaneassistent hjælper dig kort og godt med at forblive i din egen vognbane. Flere og flere biler har fået installeret denne teknologi i de senere år, da den jo også er relateret til udviklingen inden for kamerateknologien, der som nævnt ovenfor også bruges til andre sikkerhedssystemer.

Fordi bilen kontinuerligt scanner vejen, ved den også, hvor kantlinjerne, der markerer vognbanen, er – og kan derfor styre bilen forsigtigt, så den forbliver inden for linjerne. De nyeste varianter af dette system styrer ved hjælp af rattet, mens ældre systemer styres ved at bremse hjulene på den ene side.

Der er også rene advarselssystemer, der ikke styrer bilen, men kun advarer med lyd eller vibrationer i rattet, når du nærmer dig en kantstribe uden blinklyset aktiveret.

Da systemet er afhængigt af at kunne “se” vognbaneafmærkningerne, fungerer det ikke på snedækkede veje, eller når afmærkningerne er slidte. Når systemet er aktivt, ses det på instrumentbrættet som en grøn advarselslampe med to striber.

Læs mere: Vejbaneassistent.

Er du usikker på, hvordan denne og andre advarselslamper ser ud?

Se vores guide til bilens advarselslamper.