Hurtig opladning – hvordan man oplader elbilen sikkert, hurtigt og billigt!
Vidste du, at hurtig opladning af elbilen kan være op fem gange dyrere end opladning derhjemme? Heldigvis er der et par skridt, du kan tage for at gøre opladningen så effektiv og billig som muligt. Vi har samlet vigtige oplysninger om hurtig opladning, som du som ejer af en elbil kan få stor gavn af ude på vejene.
Hvad er hurtig opladning?
Når der er tale om opladning af elbiler, har du måske hørt om begreber som hurtig opladning, halv opladning og normal opladning. Det kan være udfordrende, især for nye ejere af elbiler at vide, hvad der adskiller de forskellige type opladere. Forskellen ligger primært i det antal kW, bilbatteriet modtager, over for den tid, som opladningen varer, og hvordan den foregår. Ved hurtig opladning, som også kaldes DC-ladning, modtager bilbatteriet langt mere strøm end ved en normal opladning, der også kaldes AC-ladning. Dette skyldes, at opladeren er placeret i hurtigladeren, hvilket gør, at batteriet får direkte overførsel af strøm. Hurtigopladningen har en effekt på 40 kW og derover.
Hvor lang tid tager hurtig opladning?
Den tid, det tager at hurtigoplade en elbil, varierer af hvilken ladekontakt, man bruger, hvor fuldt batteriet er og temperatur. Man kan normalt regne med, at det tager ca. 30-60 minutter at oplade batteriet fra 0 % til 80 % med strøm. Hvis du oplader med en kontakt som CHadEMO eller en CSS, tager det omkring 30 minutter. Du får yderligere oplysninger om disse ladekontakter længere nede i teksten. Om vinteren påvirkes rækkevidden, hvis temperaturen falder til -10 grader eller derover. Her vil det være smart at beregne god tid, idet en hurtigopladning fra 0-80% kan tage indtil 90 minutter i det kolde vejr.
Normalt er det ikke hensigtsmæssigt at oplade batterierne mere end 80 %. Dette skyldes, at effektiviteten reduceres betydeligt, og opladningen tager længere tid, når dette punkt er nået.
Hvor længe skal jeg oplade?
Så længe det er muligt, bør du undgå at lade elbilens batteri mere end 80 %. Som beskrevet ovenfor skyldes dette, at effektiviteten daler betydelige ved de resterende procenter. Hvis du har behov for et fuldt opladt batteri, risikerer du at bruge den dobbelte af den oprindelige tid på de sidste 20 procenter, og at det er dyrere.
Hvad koster hurtig opladning?
Prisen på hurtig opladning varierer ud fra, hvilken operatør du vælger, og om du bruger ladechip, mobilapp eller SMS. Den laveste pris opnår du ved at bruge en ladechip eller mobilapp. På den baggrund kan der være lokale afvigelser på nogle få ører i minuttet eller op til flere kroner pr. kWh. Normalt ligger prisen på omkring 1,50 til 3,50 DKK pr. kWh. PlugShare tilbyder et kort, hvor du let kan få en oversigt over ladestationer i hele landet og hvor meget det koster at oplade på dem.
Flere aktører opererer med en rabat/bonusordning til f.eks. volumen, der anvendes om måneden, og det kan derfor betale sig at bruge den samme aktør, hver gang du oplader. Bemærk, at idet du betaler pr. minut, betaler det sig især om vinteren at oplade bilen hurtigt, når den er varm, da dette går hurtigere.
Sådan oplades elbil med hurtiglader
Uanset om du er ejer af din første elbil eller erfaren ejer af elbiler, er det nyttigt at lære om, hvordan du kan oplade elbilen med en hurtiglader.
1. Brug et ladekort, og find en ladestation
Har du overblik over de forskellige ladestationer, som ligger placeret langs den rute, du skal køre? Der kan være stor tryghed ved at planlægge køreruten forud for turen, således at du ved, hvor den nærmeste ladestation er beliggende, når behovet for at oplade opstår. Planlæg gerne et ladestop, lige før du skal parkere bilen på slutdestinationen, således at bilen har nok strøm, når du skal ud at køre igen.
Ved hjælp af et ladekort kan du let få overblik over de forskellige ladestationer i nærheden. Her kan du også få nyttige oplysninger om driftsstatus og dermed let finde ud af, om ladestationen er ledig eller optaget. Du kan også se betalingsløsninger, historik og kvitteringer. Ud over PlugShares løsning nævnt ovenfor har vi nedenfor også samlet en oversigt over nogle andre store operatører med ladekort.
2. Parker din bil
Når du har fundet en passende ladestation og skal parkere, bør dette gøres tæt på ladestationen, således at slangen når til udtaget på bilen. Det er også vigtigt, at du tager hensyn til andre bilister omkring dig og ikke holder i vejen for andres opladning.
3. Valg af korrekt ladeforbindelse
Når det drejer sig om selve hurtigopladningen afhænger valg af ladekontakt af, hvilken type elbil du har. Nogle elbiler er nemlig udstyret med en CCS-hurtiglader, mens andre har CHAdeMO. Hvis du derimod har en Tesla, kan disse også have helt deres egne hurtigladere. For almindelige mennesker kan dette virke avanceret, og vi giver dig derfor en enkel oversigt over de forskellige ladekontakter til elbiler.
CCS/Combo
Det er den ladekontakt, de fleste elbiler i Europa har i dag. CCS eller Combined Charging System (kombineret ladesystem) er en smart løsning, fordi du har adgang til både DC-hurtigladning og AC-normalladning i en ladekontakt. Ladestationer med CSS har normalt et fast kabel, der sættes ind i bilen, og er ofte kombineret med en CHAdeMO, men man kan kun bruge en ad gangen.
CHAdeMO
CHAdeMO er i lighed med CSS også en DC-hurtiglader. Det er den hurtiglader, der kom på markedet først, men som i dag anvendes mindre på grund af den kombinerede løsning med CCS. På trods af den nyere løsning er der i dag stadig mange modeller med en CHAdeMO, såsom Nissan Leaf og Mitsubishi.
Tesla Supercharger gør opladning hurtigere end nogensinde
Hvis du ejer en Tesla, drager du stor nytte af deres ladeløsning, Supercharger, der kan lade op til 150 kW. Tesla Model 3 blev kåret til årets mest populære elbil i Danmark i 2020, og der findes nu 500 ladestandere til Supercharger i hele Europa. Følg også med i udviklingen af Supercharger v3. Det er en opdatering, der gør det muligt at lade helt op til 250 kW med en ladetid på blot 15 minutter.
Type 2 ladekontakt
En type 2-kontakt er i dag europæisk standard og sidder derfor på alle nye elbiler. Ladestationer uden fast kabel har derfor en type 2-kontakt til rådighed. Hvis du har en type 1-kontakt på din bil, kan det løses med et mode3-ladekabel, hvor den ene ende er en type 1 og den anden er type 2.
Oplad hurtigt og effektivt på en Ionity-station
Oplader du din elbil på en Ionity-station, kan du oplade med en CCS-kontakt og opnå en ladeeffekt på helt op til 350 kW. Det betyder i praksis, at du kan lade 80 % på blot 10 minutter. Det gælder dog kun, hvis din elbil kan modtage denne effekt. I Europa findes der i dag 140 sådanne stationer, men Ionity udtaler, at der i løbet af 2020 skal være omkring 400 stationer i alt i hele Europa. Ekstraordinær hurtig opladning hos Ionity koster dig desværre dyrt, især hvis du ikke har en kundeaftale. Prisen ligger nemlig i dag på 8 kroner pr. kWt.
4. Vælg betalingsmåde og sæt gang i opladningen
Når du er ankommet til ladestedet, kan det være godt at have kigget på forskellige alternative betalingsmåder. Du kan nemlig få forskellige priser afhængigt af, hvilken betalingsmåde du vælger. Bruger du en effektiv metode, kan du også undgå unødigt tidsforbrug og stressfaktorer.
Ladechip
For at bruge ladechippen skal den bestilles hos de forskellige operatører til hurtig opladning.
SMS
Dette er den dyreste løsning, og er for nogle også et gammeldags og forældet alternativ. Det kan alligevel være en ønsket løsning i nogle tilfælde. Det første du gør er at sætte ladekablet i bilen og sende en SMS til et bestemt telefonnummer. Meddelelsen skal oftest indeholde “ELBIL START” efterfulgt af det ladenummer, du ser på stationen. Dernæst sender du “ELBIL STOP”, når elbilen er fuldt opladt.
Let og billigt med brug af app
Ved at bruge en ladeapp kan du faktisk spare en del penge, idet en SMS kan koste dig en krone mere i minuttet. Du kan også optjene bonus og rabatter med nogle af apperne. Selve betalingen foregår via det kort, du har registreret i appen.
5. Afslut ladningen og afbryd
Når du har opladet elbilen tilstrækkeligt, kan du standse opladningen via en knap i den valgte app, sende en SMS eller trykke på stopknappen på selve ladestationen. Derefter er du klar til trygt at køre videre på din vej.
Kort fortalt: Sådan bruger du hurtiglader til elbil
- Brug et ladekort, og find en ladestation – Planlæg din rute med et ladekort, så du undgår at løbe tør for strøm eller føle tidspres undervejs på køreturen. Der er mange gode apper, der hjælper dig hermed.
- Parker bilen – Når du skal parkere bilen, skal du tænke på, at det er hensigtsmæssigt at parkere tæt på ladekontakten. Dermed viser du dig også som en god samfundsborger ved at tage hensyn til andre bilister, når du parkerer.
- Vælg den rigtige ladekontakt – For de fleste i Europa er en CSS-ladekontakt aktuel, men for nogle gælder også en CHAdeMO. Tesla har sin egen hurtiglader, nemlig supercharger.
- Vælg betalingsmåde og start opladning – Du kan bruge af både ladechip, SMS og app, når det drejer sig om betaling. De varierer i pris, og du bør derfor vælge den løsning, som passer dig bedst.
- Afslut ladningen og afbryd – Opladningen kan afsluttes i appen, via SMS, ladechip eller slukkes manuelt på ladestationen.
Ofte stillede spørgsmål
Vi hjælper dig, hvis du er løbet tør for strøm!
Er din elbil løbet tør for strøm? Kontakt Viking på telefon 80 600 600 eller bestil vejhjælp direkte på vores hjemmeside, så hjælper vi dig med at få bilen i gang igen. Vi har fået solid kompetence, når det drejer sig om elbiler, og har dygtige fagfolk på stedet. Husk også, at det i nogle tilfælde kan være 12v-batteriet, der er løbet tør for strøm. Hvis dette er tilfældet, kan vi hjælpe med starthjælp eller udskiftning af dit batteri.