Ved du, hvordan du oplader og vedligeholder et bilbatteri?

Person leder efter fejl under motorhjelmen.

Det er vigtigt at vedligeholde batteriet i din bil, og korrekt opladning kan være med til at forlænge dets levetid. Her finder du alt, hvad du behøver at vide om batteriet – fra hvordan man vedligeholder det til hvordan man redder et tomt batteri.

Bilbatteriet er afgørende for, at du kan få bilen i gang, og et dårligt batteri kan hurtigt give dig problemer – især om vinteren.

Et fladt batteri er en af de mest almindelige grunde til, at Viking skal hjælpe sine kunder. Vi kan straks være på stedet med et nyt batteri eller starthjælp, men det bedste er at sørge for vedligeholdelse af batteriet, så du undgår, at det bliver dårligt.

Ved at følge rådene til god vedligeholdelse er der mindre risiko for, at du ender med at holde stille med et fladt batteri, men vi har også tips til, hvordan du alligevel kan komme videre, hvis det skulle ske.

Mange fordele ved vedligeholdelse af bilbatterier

 Bilen er parkeret i siden af ​​en landevej.

Det er altid frustrerende, når man ikke kan starte sin bil, og et dødt bilbatteri er en af de mest almindelige årsager til, at bilen ikke starter. Der skal ikke så meget til. En kontrol fra tid til anden og korrekt vedligeholdelse kan spare dig for megen frustration og også lidt penge i det lange løb.

Længere batterilevetid

Et velholdt batteri holder længere end et, der ikke røres i årevis. Hvordan du bruger batteriet, bestemmer, hvor meget og hvilken form for vedligeholdelse du skal udføre. Præcis hvor længe dit batteri holder er umuligt at sige, da det både afhænger af brug og vedligeholdelse. I gennemsnit kan man dog sige, at et batteri normalt begynder at blive dårligere efter 5-6 år.

Batteriet oplades normalt af generatoren på bilen. Dette er en del, der består af magneter og kobbertråd, der skaber elektricitet, når den drejer. Generatoren er forbundet til motoren via et bælte og vil således dreje og dermed oplade batteriet, når motoren kører.

Når batteriet er løbet tør for strøm, er det i praksis tid til at udskifte det. Du får aldrig den samme effekt fra et batteri, der er løbet tør for strøm en gang.

Undgå et fladt batteri

Bilbatterier kan løbe tør for strøm som ethvert andet batteri. Hvis du bruger mere strøm end det, der lades, er resultatet, at du ender med et fladt batteri.

Resultatet af et fladt batteri er, at motoren ikke vil starte. Hvis batteriet er helt dødt, sker der intet, når du drejer nøglen, og du vil ikke se de sædvanlige advarselslamper, der normalt tændes.

Som regel er der lidt strøm tilbage på batteriet, og så kan alt se normalt ud, indtil du drejer nøglen helt for at starte bilen. Med et fladt batteri vil du kun høre et klik eller en træg lyd, når motoren drejer langsomt rundt – men ikke hurtig nok til at starte bilen.

På gamle biler blev batteriet kun brugt til at starte motoren, men på moderne biler er du afhængig af strøm på batteriet, også når du kører for at få alt til at fungere korrekt. Derfor hjælper det ikke altid at starte en moderne bil, der er løbet tør for strøm, men du skal oplade batteriet først – eller helst udskifte det.

Korrekt vedligeholdelse reducerer risikoen for, at dette sker betydeligt.

Mindre risiko for at startproblemer om vinteren

Et gammelt og slidt batteri kan hurtigt give dig problemer, når det bliver koldt om vinteren. Ligesom andre batterier har bilbatterier dårligere kapacitet, når det er koldt. Det betyder, at et ældre og slidt bilbatteri kan fungere fint om sommeren, men kan svigte dig om vinteren, så du ikke kan starte.

Dette er et tydeligt tegn på, at det er tid til at udskifte batteriet, fordi det er umuligt at redde et batteri, der har nået dette punkt. Det eneste alternativ til at udskifte batteriet er, at du altid skal sørge for, at bilen er parkeret et varmt sted, og at batteriet aldrig afkøles – hvilket jo er en meget upraktisk løsning om vinteren.

Hvis du har vedligeholdt batteriet regelmæssigt og derudover sørger for at tjekke, at det tager imod opladning som det skal, er der en meget mindre risiko for, at du pludselig står uden strøm en kold vintermorgen.

Vedligeholdelse kan spare dig for penge

At vaske batteriet fra tid til anden og sørge for, at det bliver ladet helt op med jævne mellemrum, vil udskyde det tidspunkt, hvor batteriet ikke længere kan klare sig i vinterkulden.

Alle batterier slides efterhånden som de bliver af- og genopladet med tiden, men med korrekt brug og vedligeholdelse vil det kunne holde i længere tid, så du ikke behøver at punge ud for et nyt batteri tidligere end nødvendigt.

Hvorfor bliver batteriet fladt?

Viking hjælper en kunde med et fladt batteri

Der er flere ting, der kan bidrage til, at batteriet i din bil ikke længere holder strømmen ordentligt. Det kan ret og slet være ødelagt, men der er også nogle ting, du kan gøre for at minimere risikoen for et fladt batteri.

Korte ture er ikke godt for batteriet

Bilbatterier er primært designet til at give en masse strøm på meget kort tid til at starte motoren og derefter blive genopladet, indtil de er fulde, under kørslen. Hvis du kun kører små korte ture, har batteriet ikke tid til at genoplade, og det kan derfor risikere at aflade helt – hvilket i værste fald kan beskadige batteriet og give dig startproblemer.

Sådan en kørsel er en af de mest almindelige grunde til at få et fladt batteri – især om vinteren.

Lys eller anden elektronik kan tømme batteriet

De fleste moderne biler slukker automatisk for lys og anden elektronik for at spare batteristrøm, hvis motoren ikke har kørt i et stykke tid. Dette er en sikkerhedsmekanisme, der sikrer, at du ikke løber tør for strøm, hvis du har glemt at slukke for lyset.

På lidt ældre biler er det dog ikke ualmindeligt, at du skal slukke for lyset manuelt for at forhindre, at batteriet drænes.

Nogle biler, selv de moderne, har stadig en funktion, der kan tømme batteriet. Hvis du tænder for blinklyset, mens bilen er slukket, kan parkeringslysene muligvis tænde på den ene side. Dette er potentielt noget, der kan tømme batteriet, hvis bilen står i lang tid.

Et beskidt batteri kan lede til krybestrøm

Et fladt batteri kan også skyldes, at batteriet er meget snavset. Dette kan medføre at lidt strøm finder vej langs snavs, der ligger på batteripolerne og dermed aflader batteriet over tid – såkaldt krybestrøm.

Dette er små “lækager” af elektricitet, der ikke forårsager andre symptomer end et fladt batteri, når bilen har stået et stykke tid.

Dette er ikke et problem, når bilen bruges regelmæssigt, men det er altid en god idé at rengøre batteriets poler fra tid til anden. Der er ingen risiko for stød, og du kan bruge en klud med sæbevand til at fjerne snavs. For eksempel kan du gøre det til en fast rutine at kontrollere og vaske batteriet hver gang du skifter hjul.

Dårlig opladning kan hurtigt føre til et fladt batteri

Batteriet oplades af generatoren, men denne kan som de fleste andre ting holde op med at fungere. Hvis du ser en rød advarselslampe med batterisymbolet under kørsel, indikerer det, at bilen ikke får den opladning, den har brug for.

Da bør du tage en tur på værksted hurtigst muligt for at finde ud af, hvad problemet er. Bilen vil fungere fint til at begynde med, men hvis batteriet ikke oplades korrekt under kørslen, varer det ikke længe, inden du står med et tomt batteri – og dermed startproblemer.

Sådan oplades bilbatteriet

Grundlæggende findes der to årsager til at oplade batteriet: Vedligeholdelsesopladning og starthjælp, når batteriet allerede er tomt.

Hvis bilen skal stå ubrugt i mere end en måned, kan det være klogt at tilslutte en vedligeholdelsesoplader. Denne gør på mange måder det samme job som generatoren i bilen og sikrer, at batteriet altid er fuldt opladet.

Hvis batteriet allerede er fladt, har du derimod brug for starthjælp – enten fra et andet bilbatteri eller fra en startbooster.

Sådan vedligeholdes batteriet

 Nærbillede af et batteri med startkabler på.

At vedligeholdelsesoplade er simpelt, men kræver, at du har parkeret nær en stikkontakt. Du kan købe en vedligeholdelsesoplader for et par hundrede kroner i de fleste butikker med biludstyr, og alt hvad du skal gøre, er at slutte den til strømmen og sætte klemmerne på højre batteripol.

Batteripolerne er normalt markeret med plus og minus eller rød og sort på samme måde som kablerne.

Sådan gør du:

  • Parker bilen i nærheden af en stikkontakt.
  • Sluk for bilen.
  • Tilslut den røde klemme til batteriets pluspol.
  • Tilslut den sorte klemme til batteriets minuspol.
  • Tilslut opladeren til en stikkontakt.
  • Kontroller at batteriet oplades på displayet på batteriopladeren.

Opladningstiden på et almindeligt bilbatteri er normalt omkring en dag fra det er tomt, indtil det er fyldt. Husk dog, at et batteri, der har været helt tomt, ofte vil holde opladningen dårligere end et nyt batteri.

Sådan bruger du startkabler

Person, der skal tilslutte startkabler til deres bilbatteri.

Hvis batteriet allerede er fladt, og du ikke kan starte bilen, har du brug for starthjælp i form af en startbooster eller hjælp fra en anden bil via startkabler.

Brug af en almindelig batterioplader til dette vil tage lang tid, da et startbatteri har brug for meget strøm lige når bilen startes. Det betyder, at batteriet skal oplades til et relativt højt niveau, før du kan starte bilen – hvilket kan tage mange timer.

En startbooster eller startkabler vil derimod være i stand til at give nok strøm på kort nok tid til, at du kan starte bilen, så batteriet kan genoplades ved hjælp af generatoren.

Hvis du skal bruge startkabler, er det vigtigt, at du gør det rigtigt.

Sådan tilslutter du startkabler korrekt:

  • Sørg for, at tændingen er slået fra på begge biler.
  • Tilslut det røde kabel til pluspolen på det tomme batteri.
  • Tilslut den anden ende af det røde kabel til pluspolen på det fulde batteri.
  • Tilslut det sorte kabel til minuspolen på det fulde batteri.
  • Tilslut den anden ende af det sorte kabel til noget blottet metal på motoren i den bil med det tomme batteri.
  • *Hvis du ikke kan finde blottet metal uden lak, kan det også tilsluttes minuspolen.
  • Start motoren i bilen med det fulde batteri.
  • Start derefter motoren i bilen med det tomme batteri.

*Årsagen til, at du helst ikke skal forbinde startkablerne til det tomme batteris minuspol, er at der i nogle sjældne tilfælde kan dannes såkaldt eksplosiv gas fra et tomt batteri. Det sker relativt sjældent med moderne batterier, men det kan være meget farligt, når det sker. Denne eksplosive gas vil antændes af en gnist, når du forbinder den negative pol og kan forårsage en eksplosion.

Når du har startet bilen, skal du bare frakoble startkablerne igen. Det er vigtigt, at dette gøres i omvendt rækkefølge – dvs. minus fra en tom bil, minus fra en fuld bil, plus fra en fuld bil og endelig plus fra en tom bil.

Vær forsigtig med startkabler på nyere biler

Moderne biler har meget elektronik, så det anbefales grundlæggende ikke at bruge startkabler på disse. Hvis det er en nødsituation, må du gøre, hvad du føler er nødvendigt – men det er ofte bedre at ringe til Viking, hvis en af bilerne er nyere end cirka 10 år. Vi har startboostere, der ikke beskadiger elektronikken, og som hurtigt kan få bilen i gang igen.

Startboostere er mere sikre

Viking starter et batteri med en booster.

En startbooster er stort set bare et lille bilbatteri, der er lavet til at give en masse strøm på kort tid gennem to klemmer.

Disse kobles direkte til batteriet, og dermed risikerer du ikke at beskadige elektronikken på bilen, der giver dig strøm – eller at det skaber problemer for din egen bil – under brug af startkabler.

Moderne startboostere er relativt små, nemme at bruge og smarte at have liggende i bilen eller derhjemme. De koster et par hundrede kroner, men kan redde dig (eller andre) ud af en træls situation.

Sådan tilslutter du en startbooster:

  • Tilslut det røde kabel til batteriets pluspol.
  • Tilslut det sorte kabel til blottet metal eller til minuspolen.
  • Start bilen.
  • Afbryd forbindelsen i omvendt rækkefølge.

Husk, at en startbooster har begrænset kapacitet, så når den bruges, bør du oplade den lejlighedsvis. Det nytter ikke meget at have en tom startbooster liggende.

Kontroller batteriet med et multimeter

Viking tjekker et batteri med et multimeter.

Hvis du bare vil kontrollere batteriets tilstand i din bil, er et multimeter, også kaldet et voltmeter, det værktøj, du har brug for.

Denne gadget giver dig mulighed for nemt at måle batteriets spænding, og så kan du hurtigt se om alt er som det skal være. Du kan købe et multimeter til et par hundrede kroner hos de fleste byggemarkeder eller elektronikkæder.

Sådan kontrolleres batteriet med et multimeter:

  • Sørg for, at det er indstillet til DC, før du begynder.
  • Placer den røde stift på batteriets pluspol.
  • Placer den sorte stift på bart metal
  • Aflæs spændingen på multimeterdisplayet.

Et fuldt batteri i god stand skal have en spænding på 12,7 volt, når motoren er slukket. Hvis det er lige over 12 volt, er batteriet ca. halvt fyldt – og hvis det er under 12, er batteriet afladet.

Hvis motoren kører, skal multimeteret vise en spænding på omkring 14 volt. Dette er opladningsspændingen og betyder, at batteriet oplades korrekt.

Udskiftning af et bilbatteri? Dette skal du huske:

Viking hjælper med batteriskift.

Hvis dit batteri har været fladt flere gange, er det tid til at udskifte det med et nyt. Det er ikke en stor opgave, og de fleste der tidligere har haft fat i en skruenøgle, vil være i stand til at gøre udføre den – men der er nogle ting, man skal huske på.

  • Det nye batteri skal have samme størrelse som det gamle.
  • Kapaciteten skal være mindst lige så stor som på det, du udskifter.
  • Sørg for, at alt er tilsluttet korrekt, når du er færdig.
  • Sørg for, at batteriet er forsvarligt fastgjort og skruet på plads.

Sådan udskifter du bilbatteriet selv:

Find ud af, hvor batteriet er placeret

Batteriet kan være placeret flere steder i bilen. Den mest almindelige er under motorhjelmen i motorrummet, men nogle biler har den også i bagagerummet eller under bagsædet. Den første ting du skal gøre, er at finde batteriet.

Frigør klemmerne

Frigør klemmerne på de to batteripoler. Disse er fastgjort med en lille møtrik, som du let kan skrue af. Derefter kan du løfte disse af og bøje kablerne, så de ikke kommer i vejen.

Frigør batteriet fra bilen

Batteriet er fastgjort til bilen med et beslag. Præcis hvordan dette ser ud, vil variere fra bil til bil, men det er normalt en møtrik, der holder batteriet på plads via en plade eller lignende. Når den er taget ud, kan du løfte batteriet ud.

Sørg for at få det rigtige batteri

Det kan være en god idé at tage det gamle batteri med, når du køber et nyt. Så er du helt sikker på, at du får den rigtige størrelse og kapacitet på batteriet.

Isæt nyt batteri og fastgør beslag og klemmer

Med det nye batteri i hus kan du løfte det på plads og skrue det fast med beslaget. Så er det eneste, der er tilbage, at forbinde de to kabler igen, men sørg for at tilslutte dem korrekt.

Har du brug for hjælp?

Hvis du ikke selv ønsker at skifte batteri, kan vi hos Viking hjælpe dig. En af vores dygtige reddere kan levere og montere batteriet, hvor du måtte ønske det. Så er du garanteret, at jobbet udføres korrekt, og at du får det rigtige batteri.

Et bilbatteri er en simpel ting, men kan forårsage mange problemer

Batteriet er en af de nemmeste ting at håndtere på bilen. Ved regelmæssig vask og opladning giver det dig umiddelbart ikke de store problemer – men hvis du ikke tager dig af det, risikerer du at få startproblemer.

Moderne batterier har ikke brug for ting som batterivand, og du bemærker, når det begynder at aflade hurtigere. Så er det tid til at skifte det ud – hvad enten du gør det selv eller ringer til os på Viking, så vi kan ordne det for dig.


Opdateret 3. oktober 2023

Del din oplevelse på Trustpilot

Vi sætter stor pris på alle tilbagemeldinger