Alt, hvad du behøver at vide om bilens lygter — fra positionslys og tågelygter til nærlys

15.10.2021

Hvornår skal du egentlig bruge tågelys? Og er det påbudt at have baglygterne tændt om dagen? Hvilke krav er der til lys på bilen? Alt dette og meget mere får du svar på i denne guide.

Bilens lygter er noget af det vigtigste sikkerhedsudstyr. Nogle af dem sørger naturligvis for, at du kan se, hvad der sker foran bilen, men de er også vigtige for at blive set og kommunikere med de andre bilister omkring dig.

Selvom mange moderne biler har nogle meget avancerede systemer til automatisk styring af lysene, er der stadig visse situationer, hvor man selv skal tage stilling til, hvordan de bruges, så man gør køreturen så sikker som muligt.

Indholdsfortegnelse:

Forskellige lysteknologier

Tidligere var det kun halogenpærer, der blev anvendt i biler. Der skete en udvikling over tid, der gjorde dem bedre, men lyset var stadig relativt dårligt sammenlignet med mere moderne teknologier.

I de senere år har biler også fået stadig mere avancerede systemer til lysstyring, f.eks. automatisk fjernlys og såkaldte LED-matrix-varianter, der former lyskeglen, alt efter hvilken situation man befinder sig i. Det betyder, at man altid har maksimal sigtbarhed uden at blænde hverken forankørende eller modkørende.

Lysteknologier:

Halogenlys

+

Halogenpærer er dybest set baseret på den samme teknologi som traditionelle lyspærer med glødetråd.

Pæren indeholder en særlig gasblanding med halogen, som sikrer, at glødetråden varer længere, og man undgår, at glødetråden farver glasset sort over tid.

Halogenpærer er også væsentligt mindre end traditionelle glødepærer, hvilket gør dem mere velegnede til brug i bilen.

Lyset i halogenpærer er som regel relativt gult, og lysstyrken er væsentligt dårligere end i lyspærer med mere moderne teknologi.

Xenonlys

+

Biler med xenonlys blev almindelige i løbet af 00’erne og kunne relativt let genkendes på det blålige lys, xenonpærer giver.

Selvom der teknisk set kun anvendes xenon, idet lampen tændes, er navnet blevet almindeligt både blandt forbrugere og producenter.

En xenonlampe er en gasudladningslampe, hvilket betyder, at der ikke bruges en varmetråd ligesom i en halogenpære. I stedet sendes der strøm mellem to elektroder, så der dannes en lysbue – hvilket medfører, at der dannes lysende plasma inde i pæren.

Xenonlys holder længere, giver et mere naturligt lys og lyser kraftigere end halogenlys. Ulempen er, at der kræves mere elektronik, og at prisen er væsentligt højere end for halogen.

LED-lys

+

I de senere år er det blevet stadig mere almindeligt med LED-lys på biler. LED står for Light Emitting Diode, og det er en diode (en elektronisk komponent), der lyser, når der løber strøm igennem den. Lysets farve afhænger af, hvilken slags halvledermateriale der er anvendt i dioden.

Til at begynde med blev LED primært anvendt til baglygter og kørelygter, fordi der ikke fandtes nogen dioder, der kunne afgive et stærkt og rent nok hvidt lys til at kunne anvendes til nærlys og fjernlys.

Den teknologiske udvikling er dog gået stærkt, og i dag finder man LED-lys i biler i alle prisklasser.

LED-lygter har flere fordele sammenlignet med mere traditionelle løsninger. De er væsentligt mere energieffektive, giver større fleksibilitet med hensyn til, hvordan lyset spredes, holder meget længe og kan designes i større grad end traditionelle lygter.

Eftersom LED-pærer ikke udsender infrarød stråling, bliver lygteglassene ikke varme på samme måde som ved brug af halogen- eller xenonpærer. Derfor har det til tider været et problem med is og sne, der ikke smelter, således at lygternes lys bliver svagere. Mange bilproducenter har derfor været nødt til at lægge varmetråde i glassene eller lede varme fra bagsiden af lygterne frem til lygteglasset.

Har du en bil med LED-lys, kan det være en god idé at sikre, at den har en metode til at holde lygterne fri for is og sne. Hvis ikke, skal du kontrollere, at lygterne ikke er dækket af is eller sne, før du kører afsted.

Laserlys

+

Nogle bilproducenter er begyndt at eksperimentere med at bruge laserlys i forlygterne.

Det skulle give en endnu bedre effekt og have et lavere energiforbrug end LED – og skulle i teorien kunne holde længere end lysene på andre biler.

Foreløbig er dette en teknologi, som kun findes på meget få og dyre bilmodeller, men det kan være, at laserlys bliver mere almindeligt i de kommende år.

Nærlys

Nærlyset er måske det, man traditionelt opfatter som billys. De to lys i hver side af bilen giver et relativt godt lys, når det er mørkt, men lyskeglen er formet således, at man ikke blænder andre bilister.

Ifølge loven skal nærlyset lyse vejen op mindst 40 meter foran bilen, men på moderne biler lyser det vejen op 50-100 meter foran bilen.

  • Hvornår det bruges: På ældre biler bruges det stort set hele tiden, men på moderne biler tændes det som regel først, når det bliver mørkt, eller når man kører ind i en tunnel.
  • Regler for nærlys: Man må ikke have mere end to nærlys, og de må ikke have en lysstyrke på mere end 0,7 lux målt 1,1 meter over jorden 25 meter foran bilen. Det er ikke tilladt at bruge nærlys samtidig med tågelys.

Fjernlys

De fleste, der kører bil på mørke landeveje, er vant til at bruge fjernlys. Fjernlyset skal lyse vejen op mindst 100 meter foran bilen, men moderne biler har endnu stærkere fjernlys, der lyser væsentligt længere.

I de senere år er der kommet en del biler med automatisk fjernlys, som automatisk skifter mellem nær- og fjernlys alt efter den modkørende trafik og lysforholdene.

Hvis du har en traditionel løsning, hvor du selv styrer fjernlyset, er det vigtigt ikke at blænde ned for tidligt. Du skal først skifte fra fjernlys til nærlys, når de to lyskegler fra din bil og den modkørende bil mødes.

En tommelfingerregel for, hvornår du bør slå fjernlyset til igen, er, når du er to billængder foran den anden bil. Så blænder du den modkørende bil mindst muligt, samtidig med at du bevarer den gode sigt, når I har passeret hinanden.

  • Hvornår det bruges: Når du har brug for mest muligt lys, og der ikke kommer modkørende trafik i den anden side af vejen.
  • Regler for fjernlys: Der er ikke længere nogen begrænsning for, hvor mange fjernlys der må være på bilen. Det eneste krav er, at eventuelle ekstra lygter skal monteres symmetrisk på bilen.

Kørelys (DRL-lys)

Om dagen er kørelysets opgave primært at gøre dig mere synlig for andre trafikanter. Derudover har mange bilproducenter i de senere år brugt lysene som et ekstra designelement. Kørelys er svagere lygter, der både kan fungere som nærlys med svagere lys og selvstændige lys.

  • Hvornår det bruges: Om dagen, hvor der ikke er behov for at lyse vejen op.
  • Regler for kørelys: Kørelys kan enten være nærlys med reduceret spænding, tågelys (i kombination med parkeringslys) eller lygter, der er godkendt specielt som kørelys – som i de allerfleste tilfælde er fabriksmonterede. Baglygterne må ikke være tændt, når du bruger kørelys, men de skal i så fald tændes ved behov, for eksempel når du kører ind i en tunnel.

Tågelygter foran

Tågelygterne foran, som er placeret lavt på bilen, er lavet for at give dig bedre sigt på nært hold, når vejrforholdene er vanskelige – f.eks. i tæt tåge eller ved kraftig nedbør. De lyser kun ca. 25 meter op, men den lave placering bidrager til, at du ikke bliver blændet.

  • Hvornår det bruges: Tågelygterne skal kun bruges, når sigtbarheden er så dårlig, at du kører langsomt. Derudover kan de bruges sammen med parkeringslys som kørelys i dagtimerne. Nogle moderne biler bruger også tågelygterne til at lyse op i sving ved lav hastighed.
  • Regler for tågelys: Der må kun være to tågelygter foran, og de må ikke bruges sammen med nærlys.

Tågebaglygter

Tågebaglygter er vigtigt sikkerhedsudstyr, når sigtbarheden er dårlig. Ofte er det bare én ekstra pære, der lyser stærkt i en af baglygterne. Dette gør dig mere synlig for andre trafikanter ved dårlig sigtbarhed. Når du bruger tågelygter (både for og bag), skal der være en advarselslampe på bilens instrumentbræt, der viser, at de er tændt.

  • Hvornår det bruges: Ved dårlig sigtbarhed i tåge eller tæt snevejr. Det er især vigtigt at bruge tågebaglygter ved højere hastighed, f.eks. på motorvej eller lignende, men det er også vigtigt at slukke det, når det ikke længere er nødvendigt. I klart vejr kan tågebaglys være meget generende for andre trafikanter, og en huskeregel er, at hvis du kan se nærlyset fra bagvedkørende, er sigtbarheden for god til, at du skal bruge tågebaglygter.
  • Regler for tågelys: Biler kan have en eller to tågelygter bagpå. Hvis der kun er én tågebaglygte, skal den være placeret i venstre side.

Parkeringslys

Formålet med parkeringslys er at gøre bilen synlig, når du holder stille, uden at blænde andre trafikanter, der kommer imod dig. Parkeringslysene er som regel en del af lygterne og er to pærer, der lyser med et svagt hvidt eller gult lys.

  • Hvornår det bruges: Når du holder stille, men vil være sikker på, at bilen ses, for eksempel når du har parkeret i vejsiden. Parkeringslyset viser tydeligt andre bilister, at du holder parkeret, og sikrer, at de, der kommer imod dig, ikke bliver unødigt blændet af dine nærlys. Kan også bruges i kombination med tågelygter som kørelys i dagtimerne.
  • Regler for parkeringslys: Parkeringslyset skal altid være tændt, når du bruger andre lys. Du kan ikke bruge parkeringslys i eftermonterede ekstralys sammen med bilens originale parkeringslys.

Blinklys

Blinklys, ofte kaldet retningslys, indikerer over for andre trafikanter, hvad du påtænker at gøre.

  • Hvornår det bruges: I alle situationer, hvor du skal dreje eller skifte vognbane. Ved kørsel i rundkørsel er det teknisk set kun påkrævet at blinke ved vognbaneskift inde i rundkørslen og/eller når du skal svinge ud af rundkørslen. Alligevel kan det være smart at blinke, når du er på vej ind i rundkørslen, så du viser andre, hvad du har tænkt dig at gøre.
  • Regler for blinklys: Blinklys skal være synlige både foran, bagpå og på siden af bilen i bestemte vinkler, som er anført i køretøjsbestemmelserne. Bilen skal have et lys- og/eller lydsignal, der fortæller føreren, at blinklyset er slået til.

Havariblink (også kaldet advarselsblink eller katastrofeblink) bruges til at gøre andre trafikanter opmærksomme på, at der er sket noget uforudset. I praksis er havariblinket bare de almindelige blinklys, der blinker samtidig på begge sider. Nogle moderne biler har også et system, der aktiverer havariblinket ved hårde opbremsninger.

  • Hvornår det bruges: Når du holder stille eller bevæger dig væsentligt langsommere end forventet et bestemt sted. Hvis bilen står i vejkanten ved en ulykke eller lignende, skal du også huske advarselstrekanten – og vide, hvad du skal gøre, når der er sket en ulykke.
  • Regler for havariblink: Der skal være mindst to orange lys foran og bagpå. Lysene på siden af bilen er valgfri. Når havariblinket er aktiveret, skal føreren informeres herom med et lys- og/eller lydsignal.

Baglygter

De røde baglygter er ligesom kørelyset gået fra at være rent sikkerhedsudstyr, som gør dig synlig, til at være en del af bilens design. Den nye LED-teknologi har givet bilproducenterne større frihed til at designe baglygterne, så de skiller sig ud og gør bilen både synlig og let genkendelig.

  • Hvornår det bruges: Så længe det er mørkt, skal baglygterne være tændt, og de skal være tændt, når nærlyset bruges. Der er ingen krav om, at baglygterne skal være tændt sammen med kørelyset, men det skal de, så snart det bliver mørkt, for eksempel når man kører ind i en tunnel.
  • Regler for baglygter: Bilen skal have mindst to baglygter med rødt lys. Der er også særlige krav til, hvorfra de skal kunne ses, og hvordan de må placeres på bilen. Der er ingen begrænsninger for, hvor mange baglygter der må være på bilen, så længe de opfylder kravene i køretøjsbestemmelserne.

Bremselygter

At vise andre, at du er i færd med at sænke farten, er måske en af de allervigtigste sikkerhedsfunktioner. Bremselysene aktiveres automatisk, når du træder på bremsepedalen, og på elbiler aktiveres bremselysene også, når bilen regenererer energi over et vist niveau.

  • Hvornår det bruges: Bremselyset tændes automatisk, så du behøver ikke at tænke på, hvornår det slås til. Det er dog en god idé regelmæssigt at tjekke, at bremselygterne fungerer, som de skal.
  • Regler for bremselygter: Du skal have mindst to bremselygter, og kravene til placering er de samme som for baglygter. Eftermonterede bremselygter må ikke blinke eller forstyrre andre trafikanter på nogen måde.

Baklys

For at give bedre sigtbarhed, når du skal bakke i mørke, har de fleste biler en eller to baklygter. Disse hvide eller gule lys giver dig bedre sigtbarhed bagud end de røde baglygter, som kun bruges til at gøre dig synlig for andre.

  • Hvornår det bruges: Baklygterne skal aktiveres automatisk, når du sætter bilen i bakgear, og når bilen bevæger sig baglæns. Kontrollér, at de fungerer, som de skal, på et trygt sted, når det er blevet mørkt.
  • Regler for baklys: Der er ikke noget krav om baklys, men ligesom med andre lys er det et krav, at de baklygter, der er monteret, fungerer korrekt.

Udskiftning af lyspærer

Tidligere var det helt almindeligt, man selv skiftede lyspærer på bilen. De fleste tankstationer havde et godt udvalg af lyspærer, og bilerne brugte et begrænset antal lyspærer.

Hvis din bil er over 15-20 år gammel, er der gode chancer for, at det er relativt let at skifte lyspærer på den. I de fleste tilfælde drejer det sig blot om at løsne en clips eller to for at komme til lyspæren fra motorrummets inderside og udskifte den med en ny.

Når du selv skifter lyspærer, er det vigtigt at huske, at du ikke behøver at røre ved selve glasset. Fedt fra fingrene vil sætte sig på glasset og blive opvarmet, når pæren lyser. Dermed kan lyspæren få en væsentligt kortere levetid, end den ellers ville have haft. Det nemmeste er at bruge engangshandsker, en ren klud eller noget papir til at holde om pæren, når den skiftes.

På moderne biler kan det imidlertid være en lidt vanskeligere affære at skifte lyspære. Ofte skal hele lygten afmonteres, og i nogle tilfælde er det nødvendigt at fjerne kofangeren eller andre dele for at få adgang til lyspæren.

På flere moderne biler med LED-lys er det ikke muligt at udskifte lysdioderne. I så fald skal hele lygten udskiftes, men til gengæld er den beregnet til at holde i hele bilens levetid.