Dette betyder lydene fra din bil

09.12.2020

Det kan være skræmmende at høre en ukendt lyd fra bilen, men det betyder ikke nødvendigvis, at du har en dyr reparation i vente.

Biler er komplicerede maskiner med tusinder af dele, der konstant arbejder sammen for at få tingene til at fungere optimalt. På grund af alle de dele, der bevæger sig hele tiden, kommer der selvfølgelig lyde fra bilen – men nogle gange dukker der en ny lyd op, der ikke har været der før.

Det er selvfølgelig skræmmende, når der pludselig kommer ny og ukendt lyd fra bilen – og i mange tilfælde kan det betyde, at bilen lige skal forbi et værksted til et tjek. Nogle gange skyldes det blot en lille fejl, der let kan rettes, men andre gange kan lyden desværre også betyde, at du skal have tegnebogen frem for at kunne løse et større problem.

Vi har lavet en liste over nogle af de mest almindelige lyde i biler – og hvad de kan betyde.

  • Høje hvin eller pibelyde, når motoren går
  • Dunkelyd, når du bremser
  • Knirkelyde eller anden støj, når du bruger viskerne
  • Pibelyde når du bremser
  • Skrabelyde ved opbremsning
  • Skrabelyde under kørsel
  • Bankelyde fra motoren
  • Højere motorstøj end normalt
  • Støj når du drejer

Høje hvin eller pibelyde, når motoren går

Hvis der kommer en høj pibelyd fra motoren, mens bilen kører, betyder det normalt, at en rem i motorrummet er slidt eller sidder løst. Lyden kan også skyldes, at nogle af de hjul, som remmen skal dreje, ikke er korrekt justeret og sidder lidt skævt. Denne lyd vil også ændre sig med hastigheden, og nogle gange kan den forsvinde, når motoren bliver varm. Det betyder dog ikke, at du skal ignorere det.

Som regel er dette ikke en stor ting at løse, men du skal stoppe ved et værksted for at få identificeret problemet og få ændret eller justeret det, der er nødvendigt. Hvis du støder på dette problem – og ignorerer det – igennem længere tid, risikerer du, at flere ting bliver beskadiget – især hvis det skyldes, at vandpumpen eller generatoren ikke er justeret korrekt.

Dunkelyd, når du bremser

En klar dunkelyd, når du træder på bremsen, kan først og fremmest indikere, at noget er løst i forbindelse med hjul eller bremser. Det kan være selve bremsekaliberen, der ikke passer ordentligt – eller det kan være noget så simpelt som hjulboltene, der ikke er spændt ordentligt.

Hvis du hører denne lyd, skal du stoppe hurtigst muligt. Kontroller, at alle hjulbolte er spændt ordentligt, hvis du har mulighed for det, og ring eventuelt til Viking på 80 600 6000, hvis du ikke kan løse problemet selv.

Vi kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er galt, og transportere bilen til et værksted, hvis det er nødvendigt.

Knirkelyde eller anden støj, når du bruger viskerne 

Hvis det støjer på en usædvanlig måde, når du bruger viskerne, er det sandsynligvis tid til at udskifte dem.

Det kan skyldes, at gummiet på vinduesviskerne er blevet tørt og hårdt, og at de således ikke er i stand til at følge forrudens form, som de burde. Resultatet er, at vinduesviskerne knirker eller skriger, når du bruger dem.

Husk, at vinduesviskere helst skal udskiftes en gang om året, og det er lettere at gøre selv, end du måske tror. Læs mere .

Hvis du har skiftet vinduesviskerne, men stadig kæmper med støj fra dem, er der et andet tip: At justere viskerbladets vinkel. Hvis viskerbladet rammer ruden i en forkert vinkel, kan dette nemlig også være grunden til, at vinduesviskerne støjer. Som regel kan du blot dreje lidt på gummiet, så gummiet ca. møder forruden i en 90 graders vinkel.

Pibelyde når du bremser

De fleste bremseklodser har en slidadvarsel, og i nogle biler, måske af lidt ældre model, er dette en mekanisk løsning, hvor metal kommer i kontakt med bremseskiven, når du træder på pedalen. Dette vil så medføre en pibelyd fra bremserne, så du ved, at det er blevet tid til at skifte dem.

De fleste moderne biler har en elektronisk slidadvarsel, der advarer dig med en advarselslampe på instrumentbrættet, når du skal udskifte bremseklodser. Hvis du er i tvivl, kan du se, hvordan de forskellige advarselslamper i bilens instrumentbræt ser ud – og hvad de betyder – i denne oversigt.

Støj ved nedbremsning kan også komme fra snavs eller grus, der har sat sig fast på eller mellem bremseskiver og -blokke. Uanset lydens årsag er det vigtigt at få tjekket bremserne hurtigst muligt, hvis de begynder at støje. 

Husk også, at bremserne er et af de vigtigste punkter ved de periodiske bilsyn.

Skrabelyde ved opbremsning

Hvis du ignorerer pibelyde fra bremserne gennem længere tid, eller hvis der er noget galt med slidadvarslen, risikerer du, at bremseklodserne bliver slidt helt ned. Du vil da kunne høre meget tydelige skrabelyde, når du træder på bremsen, og på grund af den nu betydeligt dårligere bremsekraft, bør du bestemt ikke køre videre i bilen

Hvis dette sker, skal du have transporteret bilen til et værksted for at få udskiftet bremseklodserne hurtigst muligt. Ud over at bilen vil have meget dårligere bremseevner end normalt, vil du også beskadige bremseskiverne ved at køre med dette. Noget der kun vil gøre reparationen dyrere.

Da flere af sikkerhedssystemerne som ABS og ESP bruger bremserne til at udføre deres arbejde for sig, fungerer disse heller ikke optimalt, hvis bremserne er slidte.

Skrabelyde under kørsel

Skrabelyde under kørsel kan indikere flere fejl. For at finde ud af, om det kommer fra hjulene eller motoren, kan du træde koblingen ned eller sætte bilen i frigear, mens du triller hen til et sikkert sted. Hvis lyden ændres med hastigheden, er sandsynligheden stor for, at den kommer fra motoren. For eksempel kan det være en remskive eller lignende, der ikke fungerer korrekt, og dette skal kontrolleres på et værksted.

Hvis lyden ikke ændres i forhold til hastigheden, men følger hjulets hastighed, betyder det, at der er noget galt med hjulophænget.

Det kan betyde, at noget sidder fast i bremserne, men det kan også indikere et ødelagt hjulleje. Hvis lyden bliver værre, når du drejer til en af siderne, er det sandsynligvis hjullejet, der skal kontrolleres og udskiftes.

Hvis lyden er jævn, kan du prøve at bremse hårdt nogle gange. Hvis en sten eller lignende har sat sig fast, løsnes den herefter ofte af sig selv.

Bankelyde fra motoren

Bankelyde fra motoren
Bankelyde fra motoren

Hvis motoren laver usædvanlige bankelyde, der varierer med hastigheden, skal du helt sikkert få bilen kontrolleret af et værksted hurtigst muligt.

Det betyder, at noget er galt inde i motoren, og uden det rigtige værktøj er det svært at diagnosticere en sådan fejl. I værste fald kan bankelyde fra motoren være et tegn på noget, der relativt hurtigt vil føre til alvorlige skader på stempler eller andre dele – så det klogeste er, straks at få din vejhjælpsleverandør til at få bilen transporteret til et værksted.

Mekaniske problemer med motoren kan i mange tilfælde skyldes enten for lidt olie eller den forkerte type olie. Derfor er det vigtigt, at du regelmæssigt kontrollerer olien og kun fylder den korrekte type olie på din bil.

Højere motorstøj end normalt

Hvis du bemærker, at motorstøjen er højere end den normalt er, men ellers lyder ganske OK, er det normalt udstødningssystemet, den er gal med. Det dæmper bl.a. lyden fra bilen, og et hul i udstødningssystemet kan gøre motorstøjen væsentligt højere end normalt.

Hvis du holder noget foran udstødningsrøret, vil du hurtigt kunne høre, om udstødningsluften finder en anden vej ud under bilen – og dermed finde hullet.

Huller i udstødningssystemet skal repareres hurtigst muligt, men du kan selv køre bilen til værksted.

Støj når du drejer

Støj, der kun opstår, når du drejer, indikerer, at der er noget galt med hjulophænget i bilen. Det kan være et hjulleje, der er begyndt at blive slidt. Dette vil ofte udmønte sig i skrabelyde.

Hvis der kommer et dunk fra den ene side, når du drejer, skal du kontrollere drivakslen, koblingspladen og de andre dele i hjulophænget. Hvis du drejer rattet maksimalt til hver side, mens bilen står stille og kigger ind bag hjulet, kan du se, om gummimanchetten omkring drivakslen er intakt.

Hvis denne gummimanchet er gået i stykker, vil der komme der fugt og snavs til drivakslen, som derfor hurtigt vil blive beskadiget.

Som regel er det ikke et problem at køre bilen til et værksted, så længe den ellers opfører sig normalt, men du skal have dette tjekket så hurtigt som muligt.